Of je nu actief bent als zaakvoerder, Exec, professional binnen MarComm, HR, Sales of Operational, freelancer: LinkedIn is nog steeds dé place-to-be om je visibiliteit en business een boost te geven. Maar met meer dan 700 miljoen gebruikers wereldwijd en meer dan 3,2 miljoen in België is het niet vanzelfsprekend om op te vallen.

  • Hoe maak je jezelf authentiek zichtbaar in een doolhof van LinkedIn-noise?
  • Hoe ga je van meer aandacht naar meer vertrouwen naar meer business?
  • Hoe trek je de aandacht zonder in die onpersoonlijke hardselling-val te trappen?

Want om eerlijk te zijn: je publiek wil niet het gevoel krijgen dat je verkoopt. Het is een kleine fractie van je doelpubliek die exact jouw producten of diensten dringend nodig heeft. Bovendien worden de meeste mensen niet meteen klant. Ze willen eerst een bepaalde binding en interactie.

Om de volledige LinkedIn-experience & customer journey wat aangenamer te maken voor iedereen, geef ik je in deze blog 7 cruciale handvaten om mee aan de slag te gaan. Het resultaat in een ideale wereld? Op termijn verhoogt je trust-factor als persoon én als bedrijf, waardoor je vlotter de juiste klanten aantrekt via LinkedIn.

1. MAAK WERK VAN JE EERSTE INDRUK

De eerste stap naar succesvol zakendoen op LinkedIn? Je identiteit doordacht uitbouwen. 

Je hebt slechts een paar seconden om de aandacht van je publiek te grijpen. Niet veel dus. Maar wel cruciaal, want de eerste indruk is dé sleutel om te verbinden, vertrouwen te creëren en deskundigheid uit te stralen. Maak daarom eerst je personal & corporate brand social proof. Formuleer helder en concreet wie je bent, wat je doet en wat je hebt betekend voor anderen.

Kortom: Laat je professionaliteit die je offline hebt, ook online zien. Geef de bezoekers redenen om langer op je LinkedIn-pagina te vertoeven, door te klikken en prikkel hen om te connecteren of je connectieverzoek sneller te accepteren.

TIP #1: Professionaliseer je omslagfoto

Een omslagfoto springt meteen in het oog. Kies daarom een eyecatcher die de unieke stijl van jouw merk of bedrijf vertegenwoordigt. Denk aan je logo, foto’s van je werknemers of van jezelf. Voeg eventueel subtiel trefwoorden toe die duidelijk maken waarvoor je staat en wat je voor anderen kunt betekenen. Natuurlijk trek je hier je huisstijl(kleuren) door.Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

TIP #2: Ga voor een heldere kopregel

LinkedIn je headline automatisch laten invullen is geen goed idee. Onderscheid jezelf met een goede kopregel, want na je naam is dit het eerste wat bezoekers bekijken.

  • Formuleer glashelder wat je voor anderen kunt betekenen. Je krijgt twee regels, gebruik die ruimte.
  • Gebruik relevante trefwoorden. Zo vindt je publiek je makkelijker bij zoekopdrachten en val je beter op in het nieuwsoverzicht.
  • Probeer ook eens om een promise, een belofte, op te nemen in je kopregel. Zoals in het voorbeeld hieronder. Welke impact creëer jij voor hen als ze met jou of jouw bedrijf in zee gaan.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

–> Extra Pro-tip voor je Corporate branding:

Nadat je je bedrijfspagina ook hebt geoptimaliseerd, kan je ervoor zorgen dat je collega’s en merkambassadeurs dezelfde banners en hetzelfde format voor de kopregel gebruiken. Zo creëer een consequente en professionele uitstraling, maar wel telkens met hun eigen personal touch. Zoals in onderstaand voorbeeld van WeGroup en medewerker Charlotte Dhont. Een corporate stijl, met toch een unieke banner voor Marketing & Communicatie.Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

2. MAAK JE PERSONAL & CORPORATE BRAND SOCIAL PROOF

TIP #1: Laat je waarde zien in de infosectie (About)

Wie ben je? Waar geloof je in? Waarom doe je wat je doet? Wat maakt jou en jouw aanpak anders? Wat is jouw WHY? Vermeld het allemaal in de infosectie. Hou rekening met de volgende tips als je je verhaal uitschrijft:

  • Geef een sterke aftrap. De eerste drie regels van deze sectie zijn cruciaal om je doelpubliek te prikken en verder te laten lezen.
  • Schrijf in de eerste persoon.
  • Pitch je verhaal zonder te overdrijven (en koppel het aan feiten/resultaten).
  • Vermeld eventueel contactgegevens.

–> Extra Pro-tip voor je Corporate branding:

Ook hier kan je opteren om de eerste drie regels corporate door te trekken, zodat je collega’s en brand ambassadors dezelfde professionele branding en elevator pitch meegeven aan hun ideale bezoeker. Voeg cijfers en bewijsmateriaal toe.Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Tip #2: Gebruik de Uitgelicht sectie voor extra zichtbaarheid en leadsNo alt text provided for this image

Sinds kort heb je de mogelijkheid om jezelf en je bedrijf nog meer in de spotlight te zetten op LinkedIn: via de sectie “Featured” (Uitgelicht). Dit is een soort virtuele etalage waar je visuele content kan toevoegen en ordenen (…en vervolgens leads kan genereren):

  • Links naar je website/landingspagina/videokanaal
  • Upcoming events
  • Je belangrijke LinkedIn posts
  • (LinkedIn) Blogposts
  • Cases
  • E-books / whitepapers
  • Presentaties
  • Video’s/ vlogs

Waarom zeker doen?

Zulke content geeft je profielbezoekers meer redenen om te blijven hangen, je brand te leren kennen, de connectie te maken en door te klikken. Want mensen zijn audiovisueel ingesteld. Kortom: don’t just say it, display it.

Van start? Stel jezelf eerst deze vragen:

  1. Welke media heb je nu in je arsenaal om mee uit te pakken en leads/verkeer te genereren?
  2. Welke media zijn op dit moment relevant om in je visuele etalage te plaatsen?

–> Extra PRO-TIPS:

  • Waak erover de dat Featured-sectie niet té commercieel is én hou hem up-to-date.
  • Voeg een bit.ly-link toe om het verkeer vanuit je LinkedIn-profiel naar je landingspagina te tracken.

3. GA VOOR EEN GROTER NETWERK: ZOEK PROACTIEF

LinkedIn is een zakelijk netwerk. The more you connect, the more you collect. Voeg dus niet alleen mensen toe die je persoonlijk kent, maar sta ook open voor andere netwerkers. Zet ook in op een groter kwalitatief netwerk als je wil gezien worden in een relevante tweede en derde graad.

Maak daarom een target audience-lijst en gebruik de gratis Advanced Search (zoekfunctie) om gericht te filteren en te zoeken. Zorg ervoor dat je zoekresultaten eerst niche zijn (100 personen), zodat je ze gericht kan benaderen.

STAP 1: FIND

People Search.

  • Wie wil je bereiken?
  • Wat is hun functietitel en headline op LinkedIn?
  • Sector? Regio?
  • Wat zijn hun bottlenecks?
  • Wie zijn de decisionmakers?No alt text provided for this image

Company Search

Je kan ook vertrekken vanuit de accounts. Neem gericht een kijkje bij medewerkers/posts op de company pages zoekresultaten. Vind niet alleen de decision maker, maar vooral de actieve mensen/gatekeepers daarrond.

STAP 2: LINK

Op Linkedin vind je een hoop informatie over je target audience waar je mee aan de slag kan. Doe een korte profiel- en activiteitenscan en detecteer waarop je kunt inpikkenals je iemand persoonlijk wilt benaderen. Check de recente activiteiten om op in te haken. Want een kleine interactie kan al leiden naar duurzame relaties en opportuniteiten. Van wie wil je aandacht? Geef eerst zelf aandacht.

STAP 3: QUALIFY

Bij wie wil je echt opvallen? Wie toont leven, wie reageert? Geef gericht aandacht aan de juiste mensen en accounts. En durf de ‘grotere vissen’ op LinkedIn binnen en buiten je sector ook te benaderen: relevante experten/influencers/thought leaders met een groot netwerk en veel activiteit. Als je op hun radar komt, bereik je ook hun netwerk.

“De echte kracht bevindt zich in het netwerk van jouw netwerk.”

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

4. FOCUS OP SOCIAL SELLING NIET OP HARD-SELLING

Als professional wil je vervolgens opvallen en dus zo snel mogelijk je producten en diensten pitchen. Mensen moeten toch onmiddellijk weten wat je voor hen kunt betekenen? Ik snap je helemaal, maar trap niet in die valkuil. Want het gevoel iets aangesmeerd te krijgen, daar houdt niemand van. Ook jij niet.

In plaats van meteen hard te verkopen, ga je voor personalisatie tijdens en na het connecten.

  • Meer Human to Human: geen generic onpersoonlijk bericht
  • Praat niet te veel over jezelf en je bedrijf, focus op de andere persoon (Less me, more you)
  • Vind een inhaker, iets gemeenschappelijks (recente activiteit)
  • Geef waarde zonder verplichtingen

NOT LIKE THIS:No alt text provided for this image

BUT LIKE THIS:

No alt text provided for this image

Talk like you talk in real life. En test uit welke persoonlijke berichten een reactie krijgen. Het is echter tijdens de verdere conversatie en relatieopbouw waar het duidelijker wordt voor je doelpubliek: “Wat kunnen we al dan niet voor elkaar of elkaars netwerk betekenen?”

–> Extra PRO-TIP:

Wil je graag op een originele manier opvallen bij iemand die je toevoegt op LinkedIn? Waarom neem je via de LinkedIn app geen korte video of geluidsfragment op om je nieuwe connectie te verwelkomen? Zo geef je je communicatie een persoonlijke én originele toets.

5. STOP SELLING, START STORYTELLING

Connecten met je doelpubliek is niet voldoende. Als je authentiek en consistent aanwezig bent in de LinkedIn Feed, verhoog je de kansen op verkeer naar jouw profielpagina en website. Want via jouw valuable LinkedIn-content kan je je leads verder prikkelen. In de afgelopen maand hebben echter maar 200.000 durvers iets gepost op LinkedIn. Dat is dus een kleine 6,5% van alle gebruikers in België.

Kortom: opportuniteiten genoeg voor jou en je bedrijf om op te vallen met sterke content.

TIP #1: Geef eerst waardevolle content

Wil je een waardevolle post schrijven? Hanteer dan de vier hoekstenen van de Contentdiamond:

No alt text provided for this image

  1. Maak het persoonlijk. Be you.
  2. Vertel een verhaal. Zorg ervoor dat je post storytelling bevat. Stop selling, start storytelling. En niet alleen over jezelf, maar vooral over anderen.
  3. Geef waarde aan je netwerk. Spreek de taal van je doelgroep en geef tips en informatie om hun problemen op te lossen. Weet tegelijkertijd dat je niet iedereen kan pleasen met je posts. Zorg dat je de taal van je voorkeursdoelgroep spreekt.
  4. Een sterke post lokt reactie en interactie uit.

TIP #2: Posten is niet voldoende, ga de interactie aan

Expertise durven delen is ook reageren op posts van anderen. Haak altijd in op andere posts als je relevant wordt getagd of als je iets kan toevoegen over het onderwerp. Zo word jij gezien door een breder netwerk en zullen anderen ook meer reageren op jouw posts. Tag zelf ook relevante netwerkrelaties, laat de deur op een kier voor interactie. Hoe meer relevante interactie, hoe meer bereik.

Voeg de mensen meteen toe die betrokkenheid tonen, bedank ze en start de conversatie.

6. SALES = FACES: SCHAKEL JE MERKAMBASSADEURS IN

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Bedrijven denken vaak dat de leads komen van hun bedrijfspagina. Marketing kijkt naar Sales, Sales kijkt naar Marketing, but no magic happens. De echte kracht zit natuurlijk bij de medewerkers in de frontlinie, de merkambassadeurs. Het is voornamelijk via hun netwerk dat je van aandacht naar vertrouwen kan gaan. Toch blijft de contentstrategie nog steeds vaak: posten op de company page en met momenten als ambassadeur posts van je bedrijfspagina delen. Goed begin, maar helaas onvoldoende om echt klanten aan te trekken. Je krijgt namelijk weinig bereik van LinkedIn omdat je niet zelf de auteur bent.

Wat doe je dan best wel?

Recycleer als merkambassadeur een relevante company page post, giet er een persoonlijk sausje over, post het zelf. Je netwerk moet echt het gevoel krijgen dat jij hier instrinsiek achter zit. Daarmee bereik je meer mensen in je netwerk én daarbuiten.

Het grote verschil company page post en personal page post? Hieronder een voorbeeld van To The Point Events: op de company page is de post Less is more met een duidelijke call to action. De persoonlijke post gaat over hetzelfde, maar bevat de hoekstenen van de Contentdiamond.

Voorbeeld Company post over topic Safetypoint:No alt text provided for this image

Personal page post over hetzelfde topic. Zaakvoerder Bart Koninckx leading by example:

  • No alt text provided for this image

7. ZORG DAT JE DE JUISTE MENSEN ZIET ÉN GEZIEN WORDT DOOR DE JUISTE MENSEN

Je LinkedIn-tijdlijn kan best zo relevant mogelijk zijn voor jou en en je business, zodat je gericht aandacht kan krijgen en geven.

Er komt meer bij kijken natuurlijk, maar deze tips helpen je eventueel al op weg:

1) Toon betrokkenheid naar die mensen bij wie je gezien wil worden en die je wil zien (o.a. profiel bezoeken, recente activiteiten/posts). Show some love.

2) Zoek en connecteer via de LinkedIn Advanced Search. Je nieuwe connecties zien vaak je content in het begin. Mind the 2nd degree.

3) Maak je feed relevanter door bepaalde connecties te ontvolgen of zelfs gericht verwijderen. Kwaliteit boven kwantiteit.

4) Zoek gericht naar relevante posts (via trefwoorden in de Advanced Search). Find the right people. Get inspired.

5) Gebruik, en zoeken naar, de juiste hashtags. En niet alleen vaak gebruikte hashtags, maar ook niche in eigen taal.

Wat je aandacht geeft groeit en zal je dus nog vaker zien. Geef dus aandacht aan de juiste mensen. 😉

CONCLUSIE?

Als je slim en intelligent te werk gaat, maakt LinkedIn het wat “makkelijker” om nieuwe klanten te vinden, te connecteren met onbekenden en daar warme leads van te maken. Maar er is geen allround LinkedIn-trukendoos die instant wonderen verricht voor leads. Er zijn geen shortcuts in sales. Binnen social is het wel belangrijk om niet alleen met een push-strategie te werken, maar ook met een pull-strategie: het is pas wanneer ze jou leren kennen en beginnen te vertrouwen dat je van aandacht naar vertrouwen kan gaan. Daarnaast staat LinkedIn niet op zichzelf. In je salesfunnel zijn er natuurlijk nog andere cruciale touchpoints met je leads en prospects…

“LinkedIn is geen Salestool an sich, maar jouw medium/springplank om je sales te boosten.”

———————————————————————————————————

Bedankt voor het lezen en ik kijk uit naar jouw reactie!

Vind je deze blogpost van waarde? Een like, comment of share waardeer ik alvast enorm.

En voeg me gerust toe aan je netwerk 😉

Ik wens je veel LinkedIn fun & groei in 2021!

Ondernemende groeten,

Erendiz

———————————————————————————————————

Wil je ook graag deel uitmaken van mijn volgende Masterclass LinkedIn? Stuur me vrijblijvend een berichtje als je ook wil groeien op LinkedIn. More info: bit.ly/Masterclass-LinkedIn-ByErendizGeen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeeldingGeen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

—————————————————————————————————

About Erendiz Ates

Trainer en mede-zaakvoerder van AZ-Solutions, helpt bedrijven en professionals om via een doordachte LinkedIn-strategie hun zakelijke netwerk én merk te doen groeien. Gekenmerkt door zijn kwalitatieve- en persoonlijke aanpak, toont hij de kracht van LinkedIn & Social en hoe dit je dit als volwaardige tool in jouw branding en planning kan opnemen.

Ondertussen heeft hij meer dan 250+ bedrijven en 1000+ coachees uit verschillende sectoren de nodige boost gegeven.

Even afstappen van “what’s in it for me?” en mensen durven helpen en met elkaar verbinden zonder meteen iets terug te verwachten is een netwerkattitude waar ik in geloof. 

Erendiz Ates, LinkedIn trainer & ambassadeur BeNeLux

erendiz@az-solutions.be | www. az-solutions.be

Volg mijn nieuwe bedrijfspagina’s en word ook een AZ-ambassadeur:

Erendiz Ates op Youtube

AZ-Solutions op LinkedIn

AZ-Solutions op Facebook

AZ-Solutions op Instagram

Mijn eerdere blogposts vind je hier.

Om je de beste ervaring te geven gebruiken wij cookies. Klik op Accepteren om hiermee akkoord te gaan en alle cookies te aanvaarden.   Meer info