Skip to main content

LinkedIn kan verantwoordelijk zijn voor 50% van alle verkeer van social media naar jouw website. Waarom? Bezoekers via LinkedIn komen niet enkel van je bedrijfspagina’s, maar ook rechtstreeks vanuit jouw persoonlijke pagina en van die van jouw brand ambassadeurs. Een springplank om nog meer op te vallen bij jouw doelpubliek. Mensen maken nu eenmaal sneller een connectie met mensen dan met een logo. Daarbij geeft het LinkedIn algoritme voorrang aan native personal page content in de feed.


“Geëngageerde medewerkers zorgen voor 8 keer meer views en 4 keer meer volgers op je bedrijfspagina en leiden tot 4 keer meer sollicitaties”


Je collega’s zijn je beste ambassadeurs

Zaadjes planten bij je doelpubliek voor je employer branding of social selling/recruiting? Dan heb je als LinkedIn paginabeheerder brand ambassadeurs nodig; mensen in de field met een relevant netwerk. Je sales en recruiting zijn de gezichten van je bedrijf.

Maar je collega’s intrinsiek motiveren om het blijde nieuws te verspreiden, is meer dan mails pushen vanuit MarComm met de vraag om de post te liken/reposten/sharen. Zowel het algoritme van LinkedIn als het publiek zullen je niet die engagement geven waar je op hoopt. En je medewerkers kunnen al snel last krijgen van ‘social fatigue’ als je continu blijft duwen.


Hoe overtuig je medewerkers om te interageren met je bedrijf op LinkedIn?

Zolang je collega’s de “why” en de “what’s in it for me” niet (gedeeltelijk) zien, zal die “brand ambassadorship-strategie” niet werken. Het kan zelfs zorgen voor een social fatigue bij collega’s die wel “braaf luisteren”.

Bij veel bedrijven, met elk een eigen cultuur, komen vaak dezelfde fricties terug en is het elke keer een boeiende uitdaging om medewerkers duurzaam te motiveren. De onderstaande inzichten helpen je alvast een stap vooruit.


7 inzichten om je medewerkers mee te nemen in je LinkedIn-contentstrategie:

1) Verlaag drempels door je collega’s hands-on te informeren/inspireren hoe ze LinkedIn persoonlijk kunnen gebruiken. Werk met goed uitgewerkte guidelines niet alleen met policies. Zorg dat de ambassadeurs vertrekken vanuit een geoptimaliseerd profiel (verschillende uniforme banners op maat, featured sectie media, about, werkervaring goed koppelen met company page, …)

2) Olievlek effect: effen de weg met een groepje pioneer brand ambassadors. Think outside of the box en betrek niet enkel de usual suspects van MarComm. Start met believers uit verschillende afdelingen in je bedrijf. Detecteer ze en betrek ze.

3) Werk een ambassadeurskanaal uit voor een efficiënte interne communicatie naast je mailing. (Teams, Slack, LinkedInchatgroep, landingpage Intranet,…) Creëer een cloud waarin je per afdeling/topic media voorziet om te gebruiken tijdens het posten en motiveer collega’s om hun content te delen met de ambassadeursgroep.

4) Je hebt actieve ambassadeurs (content-creators) en je hebt ad-hoc ambassadeurs die eerder delen en engagen. Waardeer en faciliteer beiden. Teach them how.

5) Leading by exampleC-level en managers die het voortouw nemen op LinkedIn. Faciliteer ze en koppel dit terug naar je actieve ambassadeurs & ad-hoc ambassadeurs.

6) Motiveer je ambassadeurs-team door het terugkoppelen van de LinkedIn groei-resultaten en werk met redactieraden. Geef ze het gevoel dat ze deel uitmaken van een groter geheel wanneer ze belangrijke berichten over het bedrijf kunnen delen.

7) Nurture en inspireer je ambassadeurs met content. Geef ze toegang tot een hot-topic calender om ze te inspireren met content. Ghostwriten (vooral i.h.k.v. specifieke campagnes) vanuit Marcomm bij je interne experten kan ook.

Experimenteer met de nieuwe LinkedIn bedrijfspagina feature “Aanbevelen voor medewerker” om dit proces te vergemakkelijken.


Aanbevelingen voor medewerkers

Er bestaan natuurlijk tools buiten LinkedIn (zoals o.a. Social Seeder & Ambassify) om op grotere schaal content van je bedrijf via de werknemers te verspreiden.

Maar er is ook een mogelijke shortcut binnen LinkedIn zelf die het proberen waard is: “Posts aanbevelen aan medewerkers” via je company page. Eén van de extra pistes om collega’s te triggeren met voorbereide posts. Ze krijgen een notificatie of kunnen deze “Recommended posts” onder het tabblad “Mijn Bedrijf” op de bedrijfspagina terugvinden.



Hoe maak je als bedrijf posts voor medewerkers?


  1. Ga naar je bedrijfspagina.
  2. Klik in de feed, langs tabblad ‘Posts’ op ‘Aanbevelen voor medewerkers’.
  3. Schrijf je bericht en post.
  4. Voilà, je collega’s kunnen deze post nu recycleren en zelf posten.


 


Opportuniteiten?

✅ Zo geef je medewerkers de kans om jouw belangrijkste bedrijfsposts rechtstreeks als creator op hun profiel te plaatsen, en niet klakkeloos te laten “reposten”

✅ Door zelf iets te posten geef het algoritme je meer bereik dan “Sharen” of “Reposten” (tot x4).

✅ Collega’s hoeven niet op zoek te gaan naar de juiste foto’s, video’s, links. Easy via deze tool, want het neemt alles mee.


Valkuilen?

⚡Opletten voor overload in content. Persoonlijke insteek is wat we willen zien. Voeg dus zelf een eigen headline en persoonlijke context toe.

No alt text provided for this image

⚡Collega krijgt/ziet de notificatie niet altijd en moet dus intrinsiek bewegen naar de company page of de ontvangen link van de post.

⚡Communiceer preventief via je interne communicatiekanaal de “link naar recommendation” (de link copy pasten), zodat ze met één klik jouw voorbereide post kunnen recycleren.


Is dit het gouden ei?

Op LinkedIn is je company page als moedership belangrijk, maar niet voldoende. Personal brandsmenselijke interactie en valuable content primeren op LinkedIn. Je medewerkers hebben een gigantische impact op hoe je merk en curstomer experience beleefd worden. Deze tool is zeker een lekker eitje, een sleutel tot, maar je collega’s eerst intrinsiek motiveren om de win-win in te zien van LinkedIn primeert. Stop dus met het dumpen van je content en faciliteer als paginabeheerder de bottom-up contentstrategieMotiveer ze om zelf te posten en zo nog meer bereik en vertrouwen te genereren in hun netwerk. Communitybuilding begint intern…

Ik ben benieuwd. Gebruik jij deze feature al op je company page? En wat ontbreekt er nog vanuit jouw ervaring in dit lijstje om medewerkers te motiveren om content te verspreiden?

En heb je nog good/bad practices om medewerkers te motiveren om hier content te verspreiden?




Graag even vrijblijvend sparren over jouw LinkedIn-strategie & bottlenecks?
Boek een momentje in mijn agenda wanneer het voor jou past:
????https://calendly.com/erendizates/1-on-1-linkedin-power-talk


About Erendiz Ates

Trainer en mede-zaakvoerder van AZ-Solutions, helpt bedrijven en professionals om via een doordachte LinkedIn-strategie hun zakelijke netwerk én merk te doen groeien. Gekenmerkt door zijn kwalitatieve- en persoonlijke aanpak, toont hij de kracht van LinkedIn & Social en hoe dit je dit als volwaardige tool in jouw branding & strategie kan opnemen.

Ondertussen heeft hij meer dan 250+ bedrijven en 1000+ coachees uit verschillende sectoren de nodige boost gegeven.

Erendiz Ates, LinkedIn trainer & ambassadeur BeNeLux

erendiz@az-solutions.be | www. az-solutions.be

Check mijn free LinkedIn-video’s:

Erendiz Ates op Youtube

AZ-Solutions op Instagram

Mijn eerdere blogposts vind je hier.