LinkedIn kan verantwoordelijk zijn voor 64% van alle verkeer van social media naar jouw website. Waarom? Op het professionele LinkedIn komen bezoekers niet enkel van jouw bedrijfspagina’s, maar ook rechtstreeks vanuit jouw persoonlijke pagina en van die van jouw brand ambassadeurs. Een springplank om nog meer op te vallen bij jouw doelpubliek. Mensen maken sneller de connectie met mensen, niet met een logo.

“Geëngageerde medewerkers zorgen voor 8 keer meer views en 4 keer meer volgers op je bedrijfspagina en leiden tot 4 keer meer sollicitaties”

Je collega’s zijn je beste ambassadeurs

Zaadjes planten bij je doelpubliek voor je employer branding of social selling? Je hebt als LinkedIn paginabeheerder de brand ambassadeurs, je collega’s nodig. De mensen in de field met een relevant netwerk. Sales & recruiting = gezichten.

Maar je collega’s intrinsiek motiveren om het blijde nieuws te verspreiden, is meer dan mails pushen vanuit MarComm met de vraag om de post te liken/delen.

Hoe overtuig je medewerkers om te interageren met je bedrijf op LinkedIn?

Zolang de collega o.a. de “why” en de “what’s in it for me” niet (gedeeltelijk) inziet, zal die “brand ambassadorship-strategie” niet werken kan het zelfs zorgen voor een social fatigue bij de mensen die wel “braaf luisteren”.

Bij veel bedrijven, met elk een eigen cultuur/values, zie ik toch wel vaak dezelfde fricties terugkomen. Wel telkens een boeiende uitdaging om over verschillende afdelingen heen medewerkers duurzaam te motiveren.

Inzichten om je medewerkers mee te nemen in je LinkedIn-contentstrategie:

1) Verlaag drempels door je collega’s hands-on te informeren/inspireren hoe ze LinkedIn persoonlijk kunnen gebruiken. Werk met guidelines, niet alleen met policies. Employer branding begint bij je collega’s.

2) Lead by example: effen de weg met een groepje pioneer brand ambassadors, en niet alleen de usual suspects van MarComm.

3) Maak het gemakkelijker voor collega’s om content te delen/vinden. Both ways.

Aanbevelingen voor medewerkers

En “posts aanbevelen aan medewerkers” via je company page is één van de manieren om collega’s te triggeren. Ze krijgen dan een notificatie (niet altijd helaas). Of kunnen deze “Recommended posts” zien wanneer ze naar jouw bedrijfspagina gaan naar tabblad “Mijn Bedrijf”.

Hoe maak je als bedrijf posts voor medewerkers?

  1. Ga naar je bedrijfspagina
  2. Klik op het tabblad ‘Content’
  3. Kies voor ‘Aanbevelen voor medewerkers’
  4. Voilà, je kan een post maken

 

Opportuniteiten?

✅ Zo geef je medewerkers de kans om jouw belangrijkste bedrijfsposts rechtstreeks als creator op hun profiel te plaatsen, en niet te laten “delen”(minder goed voor het algoritme).

Zelf iets posten geeft je nog steeds meer bereik dan dan “Sharen” of “Reposten”.

✅ Collega’s hoeven niet op zoek te gaan naar de juiste foto’s, video’s, links. Easy via deze tool, want het neemt alles mee.

Valkuilen?

⚡Opletten voor overload/éénheidsworst in content. Persoonlijke insteek is wat we willen zien. Dus altijd best zelf een eigen headline en context toevoegen.

⚡Collega krijgt niet altijd een notificatie en moet dus intrinsiek bewegen naar de company page of gekregen link van post.

Is dit het gouden ei?

Op LinkedIn is je company page als moedership belangrijk, maar niet voldoende. Personal brandsmenselijke interactie en valuable content primeren op LinkedIn.  Je medewerkers hebben een gigantische impact op hoe je merk en curstomer experience beleefd worden. Deze tool is zeker een lekker eitje, een sleutel tot, maar je collega’s eerst intrinsiek motiveren om de win-win in te zien van LinkedIn, elk in zijn/haar eigen tempo en intensiteit primeert. Dus stop met het dumpen van je content en ga probeer vanuit MarComm en het management de bottom-up contentstrategie te faciliteren.

Ik ben benieuwd. Gebruik jij deze feature al op je company page?

En heb je nog good/bad practices om medewerkers te motiveren om hier content te verspreiden? 👇


Graag even vrijblijvend sparren over jouw LinkedIn-strategie & bottlenecks?
Boek een momentje in mijn agenda wanneer het voor jou past:
👉https://calendly.com/erendizates/1-on-1-linkedin-power-talk

About Erendiz Ates

Trainer en mede-zaakvoerder van AZ-Solutions, helpt bedrijven en professionals om via een doordachte LinkedIn-strategie hun zakelijke netwerk én merk te doen groeien. Gekenmerkt door zijn kwalitatieve- en persoonlijke aanpak, toont hij de kracht van LinkedIn & Social en hoe dit je dit als volwaardige tool in jouw branding & strategie kan opnemen.

Ondertussen heeft hij meer dan 250+ bedrijven en 1000+ coachees uit verschillende sectoren de nodige boost gegeven.

Erendiz Ates, LinkedIn trainer & ambassadeur BeNeLux

erendiz@az-solutions.be | www. az-solutions.be

Check mijn free LinkedIn-video’s:

Erendiz Ates op Youtube

AZ-Solutions op Instagram

Mijn eerdere blogposts vind je hier.

Om je de beste ervaring te geven gebruiken wij cookies. Klik op Accepteren om hiermee akkoord te gaan en alle cookies te aanvaarden.   Meer info