Je kent het misschien wel: je wil posten op LinkedIn, maar je voelt je ergens toch geremd. What to share? Geen tijd? Overthinking? Dan maar snel snel iets delen. Of helemaal niet.

En dan post je iets, maar ligt je reach & engagement lager als gehoopt…

You are not alone.

In de afgelopen 30 dagen hebben 95% van de LinkedIn-gebruikers in België niets gepost.

Dus als je met je geoliede contentmachine reeds bij de die 5% Club hoort: keep on going.

Indien je toch nog worstelt met je LinkedIn content, lees vooral verder.

1) ANATOMIE VAN EEN LINKEDIN POST

Copywriting guru Bavo Van Landeghem contacteerde me een tijdje terug om mijn visie te geven voor zijn nieuwste boek “Schrijf ze onder tafel”. Hoe sterke LinkedIn thought-leadership content schrijven?

In de afgelopen jaren heb ik zowel voor mezelf als voor mijn klanten meerdere posts kunnen analyseren en fileer ik nu graag voor jou stap voor stap de opbouw en de copy van een LI-post om een maximaal bereik te hebben. I call it “De Anatomie van een LinkedIn-post”.

En nee, het is geen one-size-fits-all oplossing, maar wel een houvast/fundament voor ieder van jullie die bij het posten toch wat extra structuur kunnen gebruiken. Ik gebruik het trouwens zelf ook nog steeds.

No alt text provided for this image

STAP 1) BEGIN MET EEN TEASER

De eerste drie regels zijn cruciaal. Dat krijgen de mensen te zien voor de ‘see more’. Dat moet quasi een teaser headline zijn. Een compelling krantenkop als het ware. Ga niet verkopen maar speel in op de bottlenecks en successtories van je prospects/klanten.

 

Een ideale opener is een vraag uit het werkveld. Van je eigen netwerk, collega’s of klanten. Weet dat velen vragen hebben, maar niet iedereen ze durft te stellen. Denk aan: “Hoe kan je een connectie omzetten naar een klant? Wat is het verschil tussen een persoonlijke en een bedrijfspagina?” Voila, je hebt je insteek voor je post.

STAP 2) GEEF CONTEXT

Maak een bruggetje waarom je teaser headline relevant is. De insteek is voor jou duidelijk, maar daarom niet voor iedereen. Waarom post jij het? Ga ervan uit dat je post ook gelezen wordt, door mensen die je nog niet kennen (2de & 3de graad).

STAP 3) GEEF WAARDEVOLLE INFO

Geef je netwerk geen spam gevoel: stop selling. start storytelling. Deel je expertise & praat over de successen/bottlenecks van jou en je doelpubliek. Pure promotie doesn’t always work.

No alt text provided for this image

Het spel van vraag en antwoord. Zorg dat je antwoord voldoende onderbouwd is. Vermijd platte promo, dit gaat niet over jou maar je lezer die ook wel benieuwd is hoe jij het hebt aangepakt. Claim je plaats als “expert”, but don’t be a know-it-all.. Geef ruimte voor aanvullingen van anderen. Trigger ze om te reageren.

Het slimste overkomen is niet het doel, het gaat ook over ‘wie jij bent’ en ‘je why’. Geef je values mee, waar geloof jij in. Mensen maken connectie met mensen. Indien mogelijk: hanteer bullet points. Dat geeft rust en structuur en maakt het meteen duidelijk. Gebruik ook subtiel hier en daar emoji’s: bij aanvang van je bullet points of op het einde van je zin om emotie toe te voegen. Uiteraard, het is geen carnaval – overdrijf niet. Maar je schrijft wel op social.

STAP 4) MAAK EEN MOTIVERENDE CONCLUSIE

Probeer je antwoord samen te vatten zodat het helder is wat je naar voren schuift als conclusie, oplossing of food for thought. Wat heb jij geleerd? Wat gevoel wil je mensen meegeven? 

STAP 5) HEB IK EEN CALL TO ACTION OF CALL TO REACT NODIG?

Niet enkel bericht noopt zich om de lezer op te roepen tot actie. Soms wil je gewoon melden dat je een leuke teambuilding hebt gehad. En that’s it. Maar af en toe is het wel een goede zet om je te profileren als thought leader. En dan wil je wel weten wat iemand anders daarover denkt. Ga je niet boven de groep stellen, vraag hoe andere het doen – en toon oprecht interesse. Hoe meer interactie van het juiste doelpubliek, hoe meer relevant bereik.

Gebruik alleen hardlinks wanneer je concreet verkeer wil doorverwijzen buiten LinkedIn. Benieuwd hoeveel mensen klikken op je CTA, zet er een bit.ly achter & track je traffic.

STAP 6) SLUIT AF MET 3-5 HASHTAGS

We zitten niet op Instagram waar je elke post kan besluiten met een rits van zelfgevonden hashtags. Hoe bepaal je die? Simpel: een branding# (#naam je bedrijf), trending# (#socialselling) en een niche (#netwerken). En ohja, no bullshit-hashtags, #klaarvoorjeeerstepost. Gebruik de zoekfunctie van LinkedIn of nog beter de Chrome-extensie “LinkedIn Hashtags” om te ontdekken welke hashtags je best kan gebruiken.

STAP 7) MENTION & TAG

LinkedIn-post worden sterker verspreid naarmate er meer mensen een activiteit doen met je post: liken, sharen, comments geven, … Dat kan je versterken door mensen te taggen die het op hun beurt daar dan een melding van krijgen. Dit streelt niet enkel het ego van mensen, maar zorgt er vooral voor dat jouw bericht sterker gewaardeerd wordt door het LI-algoritme. Opgepast, tag relevant: als die personen geen engagement tonen, dan kan je ook wat afgestraft worden in bereik (cause you are a spammer). Durf ook de grote vissen met een groot netwerk te betrekken.

Je kan gerust ook mensen betrekken na het posten door ze relevant te mentionen in je eigen comment. Geef wat context en tease ze voor een reactie te geven. Zo kom je ook in hun netwerk 

STAP 8) WAT IS JE KEUZE VISUAL?

Als je kan en het is een meerwaarde: voeg een relevante visual erbij. Een filmpje, foto, link, pdf… Maak er een slidedeck of carrousel van, zodat mensen sneller geneigd zijn door te klikken.

TIME FOR SOME PROOF…

POST ZONDER ANATOMY & ENGAGING ACTIONS:

No alt text provided for this image

ZELFDE POST MET ANATOMY & ENGAGING ACTIONS SAME DAY SAME TIME

No alt text provided for this image

–> 3,4 K videoviews i.p.v. 748

*videoview = video minstens 3 sec bekeken…

*gewone view = post is verschenen in feed

 

2) ANATOMIE CHECK ☑️ NU NOG EEN AANTAL EXTRA INSIGHTS

Zodra je bericht gepost wordt krijgt een klein deel van jouw netwerk (geen exact science) je post te zien. Als zij engagement tonen, dan wordt je post opengesteld naar een volgende schijf van mensen. En zo kan het organisch groeien waarbij je na een week nog reactie kan krijgen, ook van mensen in de 2de & 3de graad. Let wel op, er zijn natuurlijk nog andere factoren die je bereik beïnvloeden.

Links? Je krijgt nog steeds wat minder bereik van het algoritme wanneer je mensen wil weglokken van LinkedIn, maar dit weegt niet op indien je echt een Call to Action hebt en je mensen wil triggeren om te klikken. Dus gebruik alleen een URL in de copy van je tekst, indien je dit ook als doel hebt. Weet dat mensen, dus ook jouw prospects, in het begin graag anoniem zijn en soms klikken op je URL, zonder je post te liken. Stop met die LINK in first comment.

➡ STOP met het onpersoonlijk delen van je company page posts, START ook met posten vanuit je eigen persoonlijke pagina. Deel je toch iets van de company page? Giet jouw persoonlijk sausje erover.

➡ Een periode heel vaak posten en dan weer zeer lang van de radar? Probeer te spreiden en consistent aanwezig te zijn. Je kan een planning opmaken met een vast “LinkedIn-blokje” in je agenda, wat past binnen jouw werkroutine en prioriteiten.

Frequentie van posten? Dit is afhankelijk van jouw situatie en doelstellingen. Zoals ik eerder aangaf, post maar een minderheid op LinkedIn. Dus door 1x/maand te posten behoor je al tot de top van België. Ben je wat meer gevorderd en heb je contentinspiratie? Meer dan 1 à 2 keer week posten is zeker dik ok.

 

3) CONCLUSIE

Als je deze “Anatomie van een LinkedIn-post” erbij neemt en rekening houdt met de extra insights, dan heb je nu een stevig fundament en vergroot dit de kans dat je je duurzaam content kan posten op LinkedIn. Maak content die je daadwerkelijk wil maken, voor de mensen die je echt wil bereiken. You can’t please everybody. Voorbereiding is key, maar don’t overthink. Zit het gevoel goed? Post gewoon. Even echt geen zin? Let it go, en focus op andere LinkedIn activiteiten zoals gericht engagen naar anderen hun posts & profielen. Zodat je ook vanuit een bepaalde fun & zelfvertrouwen content gaat delen met je netwerk, wat ook nog resulteert in meer visibiliteit bij de juiste target audience.

In the end it’s about sharing value while still being you. Stage is yours. 🚀

No alt text provided for this image

👉👉👉DOWNLOAD HIER DE VOLLEDIGE ANATOMIE VAN EEN LINKEDIN-POST & DE CONTENTMATRIX VOOR NOG MEER INSPIRATIE.👈👈👈


Thanks for reading. I look forward to your response. Do you find this blog of value? Do comment, & share to spread the word. And feel free to add me to your network.

Cheers,

Erendiz

 


 

Graag even vrijblijvend sparren over jouw LinkedIn-strategie & bottlenecks?
Boek een momentje in mijn agenda wanneer het voor jou past:
👉https://calendly.com/erendizates/1-on-1-linkedin-power-talk

About Erendiz Ates

Trainer en mede-zaakvoerder van AZ-Solutions, helpt bedrijven en professionals om via een doordachte LinkedIn-strategie hun zakelijke netwerk én merk te doen groeien. Gekenmerkt door zijn kwalitatieve- en persoonlijke aanpak, toont hij de kracht van LinkedIn & Social en hoe dit je dit als volwaardige tool in jouw branding & strategie kan opnemen.

Ondertussen heeft hij meer dan 250+ bedrijven en 1000+ coachees uit verschillende sectoren de nodige boost gegeven.

Erendiz Ates, LinkedIn trainer & ambassadeur BeNeLux

erendiz@az-solutions.be | www. az-solutions.be

👉Check mijn free LinkedIn-video’s:

Erendiz Ates op Youtube

AZ-Solutions op Instagram

Mijn eerdere blogposts vind je hier.

 

Om je de beste ervaring te geven gebruiken wij cookies. Klik op Accepteren om hiermee akkoord te gaan en alle cookies te aanvaarden.   Meer info