Skip to main content

Ben jij, als professional en bedrijf, klaar voor het nieuwe jaar? LinkedIn® blijft in beweging en blijft maar doorgroeien. Aangezien het niet evident is om bij te blijven met elke verandering en nieuwe trend, geef ik je alvast mijn 7 inzichten om dit jaar nog meer uit LinkedIn® te halen. Laten we samen kijken hoe we deze trends kunnen vertalen naar kansen voor jou en je bedrijf.

>>>READ THE DEEPDIVE ARTICLE IN ENGLISH HERE WITH EVEN MORE CASES & INSIGHTS<<<

1. Prioritization of AGC: Ambassador generated content

In een wereld van digitale ruis blijft authenticiteit belangrijk om je te onderscheiden als persoon en bedrijf. Deze trend benadrukt het belang van jouw persoonlijke merk, organisch geïntegreerd onder het paraplu van je bedrijfsmerk. Waar draait het om? Laat je persoonlijkheid doorschijnen en mix je professionaliteit met je eigenheid; het maakt je niet alleen menselijker maar versterkt ook het bedrijf waarvoor je werkt.

Concreet? Je hebt dus merkambassadeurs nodig die niet alleen klakkeloos reposten, maar ook hun eigen stem vinden. Je collega’s uit het veld met een relevant netwerk. Branding – Sales – Recruiting = gezichten van je bedrijf. Op LinkedIn® is je bedrijfspagina als moederschip belangrijk, maar niet genoeg. Persoonlijke merken, menselijke interactie en waardevolle content hebben nog steeds voorrang op LinkedIn®. De personal brand van je collega’s, ambassadeurs hebben nog grotere een enorme impact op de beleving van je bedrijf en employer brand.

2. Humanized & conversational Approach:

1 op 1

Weg met de massa-benaderingen. Deze trend hamert weer op het belang van persoonlijke connecties en conversational content. Klinkt logisch, maar toch blijven we online graag shortcutten. Je doelpubliek heeft steeds meer en meer problemen met die generische onpersoonlijke berichten en posts. Wanneer je niets nuttigs te zeggen hebt, kan je beter niets zeggen bij je connectieverzoek en je geoptimaliseerd profiel voor zich laten spreken. Recruiter- & salespet even afzetten en eerst converseren met aandacht. Give some love to get some love. Om vervolgens je connectie de “what’s in it for me?” te laten ondervinden in de volgende fases. Niet overhaasten, neem de tijd om echt in te haken, interesse te tonen en te begrijpen wie er aan de andere kant van het scherm zit.

Het draait niet om hoeveel mensen je bereikt, maar om de diepte van je interacties. Nurture de relevante nieuwe connecties die je maakt met content op maat, aangezien ze je posts zullen zien. Het kost misschien wat meer tijd, maar de kwaliteit van je netwerk zal er enorm door groeien. Giet dit daarom in een dagelijkse/wekelijkse routine. Jouw LinkedIn® netwerk-uurtje en content-uurtje.

1 op veel

Breng je conversatiestrategie ook tot uiting in je content en (LinkedIn®) nieuwsbrieven. Creëer inhoud die is afgestemd op je diverse doelgroepen, in plaats van algemene inhoud voor iedereen. Experimenteer ook om actief te zijn op “”onorthodoxe momenten” zoals in de avond, aangezien er steeds meer en meer mensen ook buiten de werkuren op LinkedIn® zitten en meer toegankelijk kunnen zijn tussen al dat lawaai. Evolueer van “afgelikte copywriting posts” naar “spreektaal posts”. En onderschat de kracht van snackable e-mail nieuwsbrieven niet als omnichannel approach. Je kunt deze nieuwsbrievenreeks eventueel uitbreiden naar LinkedIn®-nieuwsbrieven (via je company page) en zo je community weer via een extra weg meenemen in je verhaal.

3. Humanized Content vs. AI

We kunnen niet ontkennen dat AI in opkomst is, maar de menselijke touch blijft cruciaal. Content die authentiek, persoonlijk en relevant is. Laat je niet verleiden om volledig over te schakelen naar geautomatiseerde content.  Mensen willen nog steeds interactie met mensen. Injecteer jouw persoonlijkheid in wat je deelt. Deze tools gebruiken als jouw sparringpartner die je kan inspireren en je leven gemakkelijker kan maken, waarom ook niet? Dat doe ik ook. Mensen moeten de echte jij voelen in jouw berichten en berichten. Jouw LinkedIn®-netwerk wil in interactie gaan met het authentieke jij, niet slechts met een andere generieke en robotachtige persona. En het valt gewoon op als er een mismatch is tussen de echte jij en online jij. Ik heb hier recent een artikel over geschreven: How not to use ChatGPT for LinkedIn®.

4. Bye Bye Selfie-only content, Nog Meer Storytelling & Value

Het tijdperk van veel views halen met selfies op LinkedIn® is voorbij. Wat nu telt, zijn echte verhalen en waardevolle content waar je publiek echt iets aan heeft. Jouw verhaal vormt de brug tussen jou en je publiek, het maakt een connectie op een dieper niveau. Waarom post je dit eigenlijk? Wat zijn de lessen die je hebt geleerd? Wat zijn de inzichten die je wilt delen? Wil dit zeggen dat je elke keer een LinkedIn® post moet schrijven van 1500 karakters? Neen. Maar als je zelf niet enthousiast wat context kan geven en de belangrijkste take-away, waarom zou je publiek dat wel doen.  –

Algorithm Unlocked:

  • Eerste uren zijn belangrijk, maar de levensduur van een post is wat langer nu (mits je liefde blijft krijgen)
  • Zorg dat je voldoende relevante oogballen hebt in je 1st graad. Vaak zoeken mensen het “probleem” van weinig engagement bij de post, maar het gaat eerst over de mensen in je netwerk, jouw publiek.
  • Echte opinies geven en expertise delen (zowel in je post als comment) wordt nog meer beloond vs. generisch & reposts.
  • Je 1ste gr connecties krijgen weer wat meer voorrang om je (pers-selfie) content te zien, maar dan nog meer gealigneerd op inhoud/context van auteur & audience. Ook voor de 2de gr+. – liefde geven aan iemand in de feed of 1 op 1 zal het algoritme nog sneller triggeren om nog meer van deze persoon en zijn/haar 2de gr te zien. Cfr. nieuwe connecties.
  • Zorg voor min. 600-1000 karakters. Bij een video of carrousel kan je wat tekst minderen, aangezien je hier de value ook geeft in je beelden.
  • Volg je post op, aangezien de life span langer is.

5. LinkedIn® Social Video & Gelaagde aanpak

Het traditionele probleem met content is simpel: consistentie in productie is lastig te handhaven, puur praten over je aanbod werkt niet en advertenties kopen is geen duurzame oplossing. Ik experimenteer altijd met verschillende formats om te ontdekken wat past binnen je eigen contentstrategie, wat haalbaar is en beste resoneert bij je klanten en en community. En je authenticiteit via video tonen is zeker een blijvertje in deze “new AI world”. Het geeft je de kans om echt impact te maken bij je publiek. Tijd vinden is een uitdaging, en bepalen wie het moet doen voor maximale impact is niet altijd duidelijk.

Hier zie ik een verschil tussen social video’s (on the spot opgenomen met eigen materiaal) en studio video’s (opgenomen in batches). De mix van beiden is key. Snackable lengte (max 1-3 minuten) en vooral niet te afgelikt en in je eigen tone of voice. In 1 dag kan je tot 12 maanden aan content produceren (video, foto’s, carrousels, quotes, shorts…) met een gelaagd LinkedIn® content model. Samen met contentbouwers Chaomatic zijn we nu intensief reeksen aan het uitwerken voor 2024.

6. Employer branding via je company page

De werknemers/klanten/partners zijn de ambassadeurs van jouw bedrijfsmerk. LinkedIn® draait helemaal om het persoonlijke merk. Mensen verbinden zich met mensen. Zorg voor een consistente branding met personal touch bij je intrinsiek gemotiveerde collega’s en ambassadeurs. Zorg ervoor dat de link met werkervaring in orde is. Identificeer jouw actieve ambassadeurs en faciliteer ze met de juiste input om van hun profielen passieve lead generators te maken.

  • Vertel ons meer over hoe het is om voor jou te werken en plaats een link naar de vacaturesite.
  • Activeer de knop “Geïnteresseerd talent” als jouw latente werkzoekenden de kans krijgen om spontaan te solliciteren. Deze functie is alleen mogelijk als je betaalde recruiter-zitplaatsen hebt bij jouw bedrijf. LinkedIn® biedt je 1 gratis vacatureplaatsing aan. Zorg ervoor dat er duidelijke afspraken zijn over wie de vacatures maakt, plaatst en opvolgt. Werk proactief. Een “Life” pagina is een extra betaalde optie waar je nog meer elementen voor employer branding kunt toevoegen.
  • Welke commitments heeft jouw bedrijf ten opzichte van jouw medewerkers? En welke impact wil je hebben op jouw community belanghebbenden? Voeg commitmentstoe, inclusief beschrijving, certificaten, toezeggingen en media om dit te bewijzen.
  • Trek deze values, stories door naar je LinkedIn® content in de vorm van reeksen: collega’s in de picture, Behind the scenes, nieuwe werknemer in de picture, Maak kennis met…,

Valkuil naar je  employer branding campagnes: we zien vaak een mismatch tussen wat beloofd wordt (all looks great) vs. de effectieve verwachtingen in beide richtingen en de matching op basis van values. Er is vaak meer focus op het aantrekken dan het behouden van talent. Blijf dus trouw aan de waarden van je bedrijf en niet te snel stijlen van anderen kopiëren.

7. “Premium” is nu het favoriete instrument voor Creators en professionals

LinkedIn® Premium evolueert van een extraatje naar een essentieel instrument. Creators en professionals kiezen steeds vaker voor Premium om serieus werk te maken van hun persoonlijke merk. Waarom? Omdat het toegang biedt tot advanced tools die je helpen op te vallen en je netwerk te laten groeien. En LinkedIn® steeds meer features toevoegt om gebruikers te overtuigen, zoals Premium custom buttons en AI-assistentie. Stel jezelf eerst deze 3 vragen:

  1. Zijn jouw potentiële klanten op LinkedIn® actief?
  2. Gebruik je LinkedIn® actief om jouw bedrijf te laten groeien door verbinding te maken en in gesprek te gaan met potentiële klanten?
  3. Betrek je al jouw ideale klanten via de gratis LinkedIn®-zoekfunctie?

Als het antwoord ja is en je bereikt de grenzen van de gratis LinkedIn®-tools, ga je richting Premium. In het begin was ik behoorlijk sceptisch, maar ik gebruik Sales Navigator nu al jaren. Dit is hoe ik Sales Navigator inzet:

✔️ Structureren van mijn community: het helpt me efficiënt mijn klanten, partners, potentiële leads, sleutelcontacten en andere interessante mensen in mijn scope te organiseren en op te volgen.

✔️ Slimmere outreach: het geeft me geavanceerde zoektools en waardevolle inzichten om besluitvormers te identificeren, betrokkenheidskansen te ontdekken en gesprekken te starten met een relevant aanknopingspunt.

✔️ Gerichte betrokkenheid: via gepersonaliseerde feeds en meldingen optimaliseer ik mijn tijd terwijl ik op de hoogte blijf van de mensen op deze lijst, waarbij ik ze oprechte aandacht schenk en vertrouwen opbouw. Sales Navigator kan echt het verschil maken, maar je moet je weg vinden om de tool efficiënt te integreren in je LinkedIn® routine. Anders investeer je zonder het volledige potentieel te benutten – een beetje zoals een sportschoolabonnement hebben maar nooit zweten.

CONCLUSIE:

Te midden van deze LinkedIn®-trends voor 2024, kan de vrees om iets te missen (FOMO) soms wel overweldigend zijn. Het is belangrijk om te beseffen dat niet alles wat ‘hot’ is, onmiddellijk moet worden toegepast. Iedereen heeft zijn eigen tempo en unieke stijl. Neem de tijd om te evalueren wat je nu al effectief doet, identificeer wat je kunt loslaten, en ontdek waar verbeteringen mogelijk zijn. Selecteer bewust de trends die resoneren met jouw doelen en publiek, en integreer ze geleidelijk om meer aandacht, vertrouwen en acquisitie op LinkedIn® te genereren. Het succes op dit platform is een persoonlijke reis en het omarmen van de trends die bij jou en je bedrijf passen, kan leiden tot een nog krachtigere online aanwezigheid. It’s not about virality, but credibility.

>>>READ THE DEEPDIVE ARTICLE IN ENGLISH HERE WITH EVEN MORE CASES & INSIGHTS<<<

———————————————————————————————————–

👉 COMING UP:  LinkedIn® Event editie 4. We gaan er met Michael Humblet & team Chaomatic 🎥 weer helemaal over en hebben deze keer een echte concertzaal gehuurd @ Leuven.  Ook (weer) graag bijzijn?  📌 Woensdag, 29 mei 2024 | 13h-18h @ Het Depot. 👉 https://bit.ly/LinkedIn-Event-Leuven-2024 Of stuur me gewoon een berichtje. Nogmaals bedankt iedereen voor de positieve energie en LinkedIn®-love dit jaar. 

———————————————————————————————————–

 


 

Would you like to discuss your LinkedIn® strategy & bottlenecks without obligation?

Book a moment in my calendar when it suits you:

https://calendly.com/erendizates/1-on-1-linkedin-power-talk

About Erendiz Ates

Trainer and co-owner of AZ-Solutions helps companies and professionals to grow their business network and brand through a well-thought-out LinkedIn® strategy. Characterized by his qualitative and personal approach, he shows the power of LinkedIn® & Social and how this can include this as a full-fledged tool in your branding & strategy.

In the meantime, he has given more than 300+ companies and 1500+ coachees from different sectors the necessary boost.

Erendiz Ates, LinkedIn® trainer BeNeLux

erendiz@az-solutions.be | www. az-solutions.be

Check out my free LinkedIn® videos:

Erendiz Ates on Youtube

AZ-Solutions on Instagram

You can find my previous blog posts here.