Op welke social media kanalen ga jij vooral focussen in 2020?

LinkedIn? Tuurlijk LinkedIn.

LinkedIn is tegenwoordig als ‘het grootste professionele netwerk ter wereld’ een van de meest populaire social media kanalen. Gezien de meer professionele context, kan een LinkedIn-strategie wel sterk verschillen van bijvoorbeeld Facebook & Instagram.

Je kan je bijvoorbeeld niet verschuilen achter je LinkedIn company page en moet je eigen brand ambassadors (werknemers, partners, klanten) inschakelen om zowel je personal als corporate brand te versterken.

“Op LinkedIn maken mensen de connectie met mensen en niet met het logo.”

Om te begrijpen hoe je je branding op LinkedIn kan optimaliseren, is het interessant om eerst de facts & figures te kennen van dit platform. Meten is weten, toch? Op deze manier heb je een beter beeld en kan je nog weloverwogen beslissingen nemen voor je strategie.

In deze blogpost deel ik 9 belangrijke LinkedIn-statistieken waarmee je best rekening kan houden.

1. AANTAL LINKEDIN GEBRUIKERS IN 2020

Wereldwijd zijn er op dit moment bijna 675 miljoen LinkedIn gebruikers. In België doen we het ook niet slecht: 3 miljoen accounts, met als uitschieters 700 duizend gebruikers in regio Brussel en 620 duizend regio Antwerpen.

En terwijl het totaal aantal leden niet hetzelfde is als actieve gebruikers, zien we toch dat gemiddeld 50% van de gebruikers maandelijks actief is op dit platform. 40% daarvan is zelfs dagelijks actief. Hou er dus rekening mee dat je gericht aandacht geeft aan de actieve mensen met een sterk netwerk (the big fishes). De echte kracht zit namelijk in het netwerk van je netwerk.

2. LINKEDIN DOELSTELLING AANTAL GEBRUIKERS WERELDWIJD

Je zou denken dat 675 miljoen een reden is om te vieren, maar LinkedIn blijft ambitieus.

CEO Jeff Weiner mikt op alle werkende professionals wereldwijd: een stevige 3 miljard en hoopt alle 70 miljoen bedrijven op zijn platform te krijgen. Wees dus één van die “early majority” en maak werk van een stevige branding op LinkedIn.

3. AANTAL BELGISCHE GEBRUIKERS DIE ZELF IETS GEPOST HEBBEN IN DE AFGELOPEN 30 DAGEN: TIME TO STAND OUT

In de maand januari 2020 hebben 154.000 durvers iets gepost op LinkedIn. Dat is dus een zeer kleine 5% van alle gebruikers in België. Nog steeds opportuniteiten genoeg dus voor jou & je bedrijf om op te vallen met sterke content.

(LinkedIn Sales Navigator 2020)

4. AANTAL CONNECTIEVERZOEKEN MET EEN PERSOONLIJK BERICHT? OH SO FEW…

Vooral gebaseerd op eigen ervaring: maar max. 10% stuurt een persoonlijk berichtje tijdens of meteen na het connecten op LinkedIn. Een kleine interactie kan nochtans leiden naar duurzame professionele relaties en opportuniteiten. So, stand out, make it more personal and start the conversation.

5. AANTAL LINKEDIN GEBRUIKERS MET EEN PREMIUM LINKEDIN MEMBERSHIP? 39%

61% houdt het op de gratis (freemium) versie van LinkedIn en daar kom je zeker al een eindje mee, als je het intelligent & consistent aanpakt. (Statista 2019)

Voor wie toch meer features wil (en speciaal logo bij je profiel ?) heeft LinkedIn 4 betalende Premium opties:

➡️ Jobseeker

➡️ Business

➡️ Sales Navigator

➡️ Recruiter

Na meerdere jaren freemium en een aantal trialversies verder, heb ik nu sinds een tijdje de Sales Navigator. Eén van de voordelen: een aparte tijdlijn, zodat je bijvoorbeeld doelgericht je huidige klanten of bepaalde prospects indeelt in lijsten, volgt & betrokkenheid toont. Een belangrijke kanttekening: ik ben ervan overtuigd dat eerst je LinkedIn brand & netwerk versterken en doelgericht actief zijn KEY is. Zoek de grenzen op van de gratis versie. Anders betaal je zonder het optimaal te benutten. Like having a gym membership and not using it properly.

6. AANTAL MENSEN DIE GEREKRUTEERD ZIJN VIA LINKEDIN

Volgens LinkedIn zijn er in 2019 zijn er 4 miljoen leden aangeworven via LinkedIn. Een stijging van 34% t.o.v. 2018. LinkedIn blijft dus belangrijk voor je employer branding en wervingsstrategie om je target audience te bereiken, zeker in tijden van war for talent. Post valuable content om je views te verhogen en in het netwerk van je netwerk te komen. Daar zit de echte kracht.

7. MOBIEL GEBRUIK LINKEDIN

57% van LinkedIn gebruik is via de mobiele app. Nog steeds lager dan Facebook (90%) of Youtube (70%). Professionals zitten ook op office op LinkedIn via de desktopinterface, maar dit neemt niet weg om je brand & content ook te optimaliseren voor mobiel.

8. VERKEER NAAR JE WEBSITE VIA LINKEDIN?

LinkedIn zorgt voor meer dan 64% van al het sociale verkeer naar B2B-websites en blogs. Daar waar je op Facebook en Instagram gebonden bent aan één bedrijfspagina, heb je op LinkedIn via je brand ambassadeurs en content verschillende springplanken naar de website waar je je target audience naar wil lokken.

9. €€€ BETTER TOGETHER?

Omzet LinkedIn is gestegen van $78 miljoen in 2008, naar $6,8 miljard in 2019. Say what? Inderdaad. Van “kleine niche speler” gegroeid naar een gigant onder de social media kanalen. Ik ben ervan overtuigd dat jij met je bedrijf ook financieel kan groeien door LinkedIn strategisch in te zetten.

CONCLUSIE

Of je LinkedIn nu ziet als social media-, rekruterings- of businesskanaal, het blijft gewoon een cruciale tool om in te haken in je volledige online strategie. Zorg dat je de knowhow hebt om LinkedIn optimaal in te zetten, want…

“Als je niet gezien wordt op LinkedIn, dan ben je gezien”

———————————————————————————————————

Merci voor het lezen en ik kijk uit naar jouw reactie!

Which stats jump out to you the most? Een like, comment of share waardeer ik alvast enorm.

En voeg me gerust toe aan je netwerk ?

Ondernemende groeten,

Erendiz

Leave a Reply