Geen categorie

GAAT INSTAGRAM HET AANTAL LIKES VERBERGEN?

Instagram heeft in België meer dan 2,5 miljoen gebruikers en wint nog steeds enorm veel aan populariteit. Het dagelijks gebruik blijft sterk stijgen in de categorie tot 39 jaar, waar de shift vooral uit Facebook komt. Instagram is het social media kanaal bij uitstek om je feel-good personal & corporate brand uit te stallen met een sexy bio, flashy highlights/stories & natuurlijk aantrekkelijke posts. We hoeven je niet te vertellen dat er ook in de feed van Instagram een echte “like-cultuur” heerst.

Juist daarom voert Instagram momenteel bij een klein deel van de users (in bepaalde landen) een test uit waarbij andere gebruikers niet meer kunnen zien hoeveel likes een post krijgt. Zelf kan je wel nog steeds je aantal likes zien. 

WAAROM DEZE ZET?

Instagram wil af van de concurrentiestrijd en wil het platform naar eigen zeggen “gezonder & oprechter” maken. Steeds meer en meer mensen (vooral jongeren) zijn teveel bezig met het binnenhalen van likes en minder met het maken van de oprechte verbinding.

CEO van Instagram Mosseri:

“It’s about young people – the idea is to try and depressurize Instagram, make it less of a competition, give people more space to focus on connecting with people that they love, things that inspire them. But it’s really focused on young people.”

GEVOLGEN?

Je kan je natuurlijk afvragen in welke mate dit gevolgen kan hebben voor engagement, influencer marketing, etc. Gaan gebruikers nu opeens minder liken of juist meer? Of is er een correlatie met het aantal reacties. En hoe gaan de influencers hier mee om? Want we weten goed genoeg dat er accounts zijn waar het aantal volgers & likes niet organisch is gegroeid, maar vaak ook (deels) is gekocht. 

De aandacht kan nu misschien meer gaan naar de comments aangezien deze nu prominenter zichtbaar zijn. Dit kan leiden tot meer authentieke connecties op Instagram. Interessante data waar we allen naar uitkijken. 

WHAT ABOUT BELGIË?

Voorlopig zijn de likes in België nog voor iedereen zichtbaar. Instagram is deze test aan het uitvoeren om reacties van de users en de impact op engagement te tracken. Possibly coming soon dus…Of Instagram de nieuwe feature daadwerkelijk gaat toevoegen aan zijn app is nog onduidelijk. 

Denk jij dat dit een slimme zet is van Instagram? Love to hear your thoughts.

LINKEDIN LANCEERT “NODIG JE CONNECTIES UIT OM JE BEDRIJFSPAGINA TE VOLGEN”!

LinkedIn is de ideale tool om je netwerk kwalitatief te onderhouden/uit te breiden en staat bekend als het grootste online professioneel netwerk. Daarnaast zijn LinkedIn-bedrijfspagina’s ondertussen ook in een nieuw jasje gestoken. Doelstelling is om het gemakkelijker te maken voor bedrijven, instellingen en organisaties om de pagina te beheren en de betrokkenheid vanuit de LinkedIn-community te verhogen. Daarvoor heb je natuurlijk volgers nodig.

Yup, je hebt nu de mogelijkheid (wordt in fases uitgerold) om connecties uit te nodigen om je pagina te volgen.

HOE NODIG JIJ EEN NETWERKCONNECTIE UIT?

  1. Ga naar je bedrijfspagina (je moet ook beheerder zijn)
  2. Klik rechtsboven op ‘Tools voor beheerders’.
  3. Klik daarna op ‘Connecties uitnodigen’.
  4. Vink aan wie je wil uitnodigen.

WAAR KOMT DEZE INVITE BINNEN?

Tabblad “Mijn Netwerk”, tussen al de andere connectieverzoeken van personen EN invites voor events. (Is dit wel de juiste plaats…beter bij notifications?

IEDEREEN UITNODIGEN?

Nope…niet meteen heel je netwerk uitnodigen. Zorg er eerst voor dat je pagina geoptimaliseerd is, er recente posts zijn EN nodig gericht uit. Waarom zou deze persoon je pagina willen volgen? En ook al zou je willen, limiet staat voorlopig op max. 50 invites per dag. ?

GOEDE ZET VAN LINKEDIN?

Imo is het goed om company pages wat meer gewicht te geven. Maar toch blijf ik een believer van de kracht van de personal brand onder de vleugels van een uitgekiende corporate brand. Mensen maken nog steeds liever de verbinding met mensen dan met een bedrijfslogo. Wat denk jij? Ga jij met deze feature jouw company page nieuw leven inblazen?

Ben jij van plan om je connecties uit te nodigen om je pagina te volgen? Love to hear your thoughts.

LINKEDIN LANCEERT LINKEDIN EVENTS!

LinkedIn is de ideale tool om je netwerk kwalitatief te onderhouden/uit te breiden en staat bekend als het grootste online professioneel netwerk. Het wil bedrijven & professionals nu ook offline met elkaar verbinden met een geweldige optie om evenementen aan te maken. Met deze nieuwe feature, die wereldwijd wordt uitgerold, kunnen gebruikers hun eigen evenementen op LinkedIn maken en communitybuilding & meet-ups vergemakkelijken.

MAAK JE EERSTE LINKEDIN EVENT

Op de Homepage kan je links beneden klikken op “Events”.

Vervolgens kom je in een nieuw scherm terecht, waarin je je Event een naam geeft en alle relevante info & visuals toevoegt om je event aantrekkelijker te maken.

  • Public Event: Wanneer je kiest om een Public Event aan te maken, is dit evenement vindbaar voor elke LinkedIn-gebruiker. Iedereen kan zich dan ook aanmelden. Je hebt als organisator wel de mogelijkheid de personen te managen die zich hebben aangemeld.
  • Private Event: Een Private Event is niet voor iedereen vindbaar. Als organisator ben jij degene die specifieke personen uitnodigt voor het event. Wanneer iemand die niet is uitgenodigd op de link klikt, kan diegene wel verzoeken om deel te mogen nemen. Jij als organisator kan dit goedkeuren of afwijzen.

Let wel op, jij kan enkel je eigen persoonlijke connecties uitnodigen voor je event.

 Voor ticketing & facturering blijf je echter wel afhankelijk van je eigen opvolgsysteem of bijvoorbeeld een Eventbrite.

EVENTS PROMOTEN

Er zijn meerdere mogelijkheden om aandacht te vragen voor je evenement.

  • Je kan bijvoorbeeld je connecties persoonlijk uitnodigen om deel te nemen, maar je hebt ook de mogelijkheid om je event te posten voor meer bereik.
  • Je eventpagina krijgt ook een eigen website URL. In mijn geval: https://www.linkedin.com/events/linkedinmasterclasscoaching-editie2/
  • Enthousiasmeer je ambassadeurs en je deelnemers om je event verder te verspreiden door het te posten of 1 op 1 te communiceren met hun netwerk.

Ben jij van plan om LinkedIn Events te gebruiken? Love to hear your thoughts.

Leave a Reply