7 LinkedIn-tips om meer op te vallen in 2020

Een sterk LinkedIn-profiel kan als een magneet werken om je personal brand te versterken. Maar met meer dan 675 miljoen gebruikers wereldwijd en meer dan 3 miljoen in België is het ook anno 2020 echter niet vanzelfsprekend om op te vallen.

Tijd om naast je eigen profiel, ook je LinkedIn-activiteiten eens goed onder de loep nemen. Met deze 7 hands-on tips kan je je personal brand versterken en de kansen vergroten om op te vallen bij je target audience.

“Als je niet gezien wordt, dan ben je gezien.”

TIP #1 GEEF AANDACHT AAN JE NIEUWE EN HUIDIGE CONNECTIES

LinkedIn is de ideale tool om je netwerk kwalitatief te onderhouden en ook uit te breiden. Toch zijn er nog steeds veel mensen niet bewust mee bezig. Er wordt wel steeds meer en meer geconnecteerd op LinkedIn, wat goed is, maar niet per sé meer geconverseerd. Hier ligt de echte kracht: de conversatie starten.

Maak bijvoorbeeld meteen het verschil, door het gericht sturen van een persoonlijk berichtje, tijdens of na het linken. Een dankjewel doet al veel. Stel vragen, toon interesse. Vermeld vervolgens eventueel subtiel naar je website, giveaways, … Een kleine interactie kan namelijk leiden naar duurzame professionele relaties en opportuniteiten. Wees alert voor triggers om de conversatie/follow-up weer wat leven in te blazen (job changes, new posts, etc.).

“De echte kracht zit in het netwerk van je netwerk”

No alt text provided for this image

Maak ook gebruik van de uitgebreide zoekfunctie van LinkedIn om gericht op zoek te gaan naar je preferred target audience. Welke regio, welke functie, welke trefwoorden…een goudmijn aan data. Durf ook die grotere LinkedIn vissen toe te voegen. Een sterk en actief netwerk is ook een meerwaarde bij het posten, zodat je content nog verder geraakt tot die 2de & 3de graad connecties.

POINTER—Stel jezelf doelen: hoeveel (relevante) connecties wil je hebben op het einde van 2020? Wie zaait, die oogst, ook op LinkedIn. Je kan nog lang wachten als je zelf niets onderneemt.—

TIP #2 STOP MET HARD-SELLING, START MET SOCIAL SELLING

Ik weet het, je wil opvallen en wil dus zo snel mogelijk je producten en diensten pitchen. Mensen moeten toch a.s.a.p. weten wat je voor hun kunt betekenen? FOUT!

Stap af van de puur commerciële gedachte. Leer eerst de persoon kennen achter die functietitel. Denk op lange termijn. Niet iedereen zal (uitgebreid) reageren op je berichtje. Maar met die bepaalde mensen kan je, in de volgende fase, ontdekken wat je voor elkaar of elkaars netwerk kan betekenen.

POINTER—Onderscheid jezelf van anderen door een korte Linkedin voice message te sturen. It could make it just that more personal.—

EN OH YES, STOP OOK MET JE CONTENT TE DUMPEN….

No alt text provided for this image

Yes…really. De posts die je doet op LinkedIn moeten niet alleen gaan over jou en je diensten/producten. Werk aan je social-selling.

Educate, don’t sell. Je zal zien dat je ad hoc “promotionele” posts dan beter werken.

No alt text provided for this image

TIP #3 ENGAGE YOUR PROSPECTS: GEEF AANDACHT AAN DE POSTS VAN ANDEREN

Eén van de redenen waarom je als ondernemer & professional niet voldoende opvalt op LinkedIn…

  • Zorg dat je zelf eerst je netwerk gericht opmerkt. Toon bv. zelf ook betrokkenheid naar de posts/comments van anderen, voordat jij verwacht dat ze jouw content gaan liken, reageren en delen.
  • Geef aandacht en je krijgt aandacht terug. 🚀

POINTERTag personen bij relevante posts & comments (@) en ga de conversatie aan, stel vragen. Meer dan alleen “Goed bezig”.

No alt text provided for this image

TIP #4 GEEF AANDACHT AAN JE EIGEN POST

1 op 1 aandacht voor je netwerk is een noodzakelijke move, maar je netwerk moet ook regelmatig weet hebben van je bestaan: aanwezigheid in het nieuwsoverzicht dus. Steeds meer en meer mensen posten op LinkedIn en de betrokkenheid is aan het stijgen. Maar dan nog zijn er maar weinigen die wekelijks consistent posten.

Grote opportuniteit voor jou en je bedrijf. Werk aan je social-selling. Be you. Bijdragen die een persoonlijk, menselijk verhaal vertellen zorgen voor meer betrokkenheid dan te zakelijke en commerciële posts.

Wat?

  • Deel persoonlijke ervaringen/learnings
  • Geef waarde (blogposts, tips, …vergeet je 3-5 hashtags niet)
  • Doe aan storytelling (ook via video)
  • Toon je expertise zonder er meteen iets voor terug te verwachten.
  • Stel vragen (encourage a respons)
  • Durf af en toe uit je comfortzone te komen. LinkedIn biedt een positieve omgeving hiervoor.

Coschedule.com

 

Wanneer? Misschien helpt deze afbeelding je op weg. Alleen remember…het is geen exacte wetenschap. Op de “juiste” momenten posten garandeert geen massaviews & engagement. Ondervind zelf vooral wat het beste werkt voor jou en je doelgroep. Het wordt via trial & error wel duidelijk wanneer de “minst gunstige” momenten zijn.

POINTER—Key om je kick-ass post(s) goed voor te bereiden, intelligent in te plannen en nauw op te volgen. Valuable & engaging content genereren blijft key.—

TIP #5 MAAK DE ULTIEME ONLINE-OFFLINE LINKEDIN COMBO

Verleg op de juiste momenten de conversatie van online naar offline en andersom.  LinkedIn is de ideale informele springplank om te mailen of een telefoongesprek en afspraak vast te leggen. Get to know people first.

Ik weet wat je nu denkt…ik heb geen tijd om met iedereen te babbelen en iedereen te leren kennen. Klopt, maar toch is netwerken key om op lange termijn je brand te versterken en meer prospects aan te trekken. Zorg dus dat je een LinkedIn-reflex hebt tijdens het netwerken offline en volg het op.

POINTEROnderscheid jezelf van anderen door een korte videoclip te sturen. Maakt de brug naar offline soms wat gemakkelijker.—

TIP #6 VAL OP MET JE LINKEDIN QR CODE

No alt text provided for this image

Met deze LinkedIn QR code kun je heel eenvoudig met iemand linken, bijvoorbeeld als je elkaar ontmoet tijdens een evenement of netwerkbijeenkomst.

Het enige wat deze persoon moet doen is de camera van zijn/haar smartphone op jouw QR (smartphone/naamkaartje) richten en het opent meteen je LinkedIn-profiel. Handig toch?

Hoe? Ga naar je LinkedIn app, klik op het “QR icoontje” bovenaan in het zoekvak en you are all set.

TIP #7 NEEM LINKEDIN SERIEUS EN PLAN!

Jaren geleden leerde ik deze les al: aan je social media werken tussendoor, zonder plan, werkt niet. Leg momenten in de week vast om doelgericht te groeien op LinkedIn. Maak LinkedIn, net zoals bellen en mailen, een vast onderdeel van je werkroutine. En analyseer na een tijdje hoe en wat werkt voor jou.

“If you fail to plan, you plan to fail.”

LinkedIn-pijlers om aan te werken:

  1. Netwerk uitbreiden
  2. Converseren
  3. Prospecteren
  4. Content maken
  5. Nieuwsoverzicht overlopen en betrokkenheid tonen.

Met mijn coachees gebruik ik daarvoor mijn LinkedIn B.O.O.S.T.-methode. Door 2u/week gericht & planmatig actief te zijn op LinkedIn genereer je meer zichtbaarheid en vinden ze de weg sneller naar jou.

POINTER—Make your own LinkedIn routine in 2020—

CONCLUSIE

LinkedIn & Social selling is geen sprint, maar een marathon. So think long term. But start today & don’t give up.

 

———————————————————————————————————

Merci voor het lezen en ik kijk uit naar jouw reactie!

Vind je deze blogpost van waarde? Een like, comment of share waardeer ik alvast enorm.

En voeg me gerust toe aan je netwerk 😉

Ik wens je veel LinkedIn fun & groei in 2020!

Ondernemende groeten,

Erendiz

———————————————————————————————————

Wil je ook graag deel uitmaken van mijn volgende Masterclass LinkedIn coaching? 12 februari & 18 maart te Hasselt! Stuur me een berichtje als je ook wil groeien op LinkedIn.

No alt text provided for this image

 

 

 

 

 

 

 

 

———————————————————————————————————

No alt text provided for this image

Erendiz Ates

Trainer en mede-zaakvoerder van AZ-Solutions, helpt bedrijven en professionals om via een doordachte LinkedIn-strategie hun zakelijke netwerk én merk te doen groeien. Gekenmerkt door zijn kwalitatieve- en persoonlijke aanpak, toont hij de kracht van social media en hoe dit je dit als volwaardige tool in jouw branding & planning kan opnemen.

Ondertussen heeft hij meer dan 100 bedrijven en 1000 coachees uit verschillende sectoren de nodige boost gegeven.

Even afstappen van “what’s in it for me?” en mensen durven helpen en met elkaar verbinden zonder meteen iets terug te verwachten is een netwerkattitude waar ik in geloof.

Erendiz Ates, LinkedIn trainer & ambassadeur BeNeLux

erendiz@az-solutions.be | www. az-solutions.be

Volg mijn nieuwe bedrijfspagina’s en word ook een AZ-ambassadeur:

AZ-Solutions op LinkedIn

AZ-Solutions op Facebook

AZ-Solutions op Instagram

Mijn eerdere blogposts vind je hier.

Share this page on:Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email