5 LinkedIn must-haves die in 2018 echt niet meer mogen ontbreken

5 must haves LinkedIn

Een sterk LinkedIn-profiel kan als een magneet werken om je personal brand te versterken, maar met meer dan 500 miljoen gebruikers wereldwijd en meer dan 3 miljoen in België is het niet vanzelfsprekend om op te vallen

Om het jaar goed te starten kan je dus beter je profiel en je activiteiten eens goed onder de loep nemen. Met deze 5 opmerkelijke tips kan je je personal brand versterken en de kansen vergroten om die nieuwe job, klanten of medewerkers aan te trekken.

 

1) KILLER HEADLINE & SAMENVATTING

De intro van je LinkedIn-profiel maakt de eerste indruk. Belangrijk dus om hier op te vallen zoals je wil opvallen.

Headline

Linkedin je headline automatisch laten invullen is geen goed idee. Met een aangepaste kopregel, kan je jezelf onderscheiden.

Je headline is het eerste wat mensen bekijken na je naam en is de krachtige ‘SEO-tool’ van je profiel. Door relevante trefwoorden te gebruiken, kan je op deze manier makkelijker gevonden worden bij zoekopdrachten en val je beter op in het nieuwsoverzicht.

Hieronder een aantal sterke voorbeelden:

  • Boekhouding met duidelijke taal en eerlijke cijfers. Volledig digitaal (Yuki) met klanten in heel Vlaanderen.
  • Looking for Talent @ | Value through Supply Chain Talents +32499xxxxxx kim@company.be
  • Looking for corporate and commercial videos with a spark? | product videos | interviews | online content
  • ✔ Helpt je impact maken met Belgische specialiteiten, relatiegeschenken, eindejaarsgeschenken en kerstpakketten
  • Zaakvoerder @ : We begeleiden professionals en ondernemers om concrete stappen te zetten in hun loopbaan

Samenvatting

Je summary of samenvatting geeft je de kans om je eigen verhaal te vertellen.

Hou bij het schrijven rekening met volgende punten:

  • Schrijf in de eerste persoon
  • Vertel je verhaal
  • Pitch jezelf zonder te overdrijven (en koppel het aan resultaten)
  • Vermeld eventueel contactgegevens
  • Upload of link naar presentaties, foto’s video’s en sites. Don’t just say it, display it!

Om wat inspiratie op te doen, kan je even kijken hoe de toppers in jouw branche het doen: zoek op LinkedIn naar de trefwoorden waarop je gevonden wilt worden en kijk eens naar de profielen die bovenaan staan.

Je LinkedIn samenvatting kan bekeken worden op desktop of mobiel. Afhankelijk daarvan zien ze het volgende:

  • Desktop: de eerste 220 karakters zijn meteen zichtbaar, terwijl ze voor meer op de knop “See More” moeten klikken
  • Mobile: de eerste 92 karakters zijn zichtbaar

Zorg dus voor een sterke openerMake those numbers count.

 

2) PERSOONLIJKE LINKEDIN URL

Een persoonlijke URL voor je LinkedIn-profiel is een echte must-have. Google jezelf maar eens. Je LinkedIn-profiel komt bovenaan de zoekresultaten te staan.

Pas het aan en vermeld het in je e-mail handtekening, op jenaamkaartje, website en anderesocial media kanalen.

Hoe je dit best doet kan je terugvinden in mijn blogpost “Hoe versterk ik mijn personal brand met een gepersonaliseerde LinkedIn URL?”

 

3) WAAR BLIJVEN DIE AANBEVELINGEN?

De bekrachtiging door een andere persoon maakt jouw personal brand en producten/diensten nog meer social proof.

Ontvang een pluim

Je hebt vast wel netwerkrelaties die je dit gunnen. Benader deze persoon en vraag oprecht om een aanbeveling. Hij of zij kan het verschil maken, wanneer mensen je profiel bezoeken.

Doe eventueel een follow-up call/berichtje als je merkt dat er nog geen respons kwam. Het kan goed zijn dat je aanvraag is ‘verdwaald’ tussen de vele andere berichten.

☞Volg deze stappen om te vragen naar een aanbeveling.

Geef een pluim

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je alleen maar aanbevelingen ontvangt. Het idee achter de LinkedIn netwerkattitude omvat dat je ook gunt. Zorg er dus voor dat je anderen een oprecht pluimpje geeft. Niet simpel om te schrijven? Hou rekening met volgende 4 stappen;

  1. Omschrijf je relatie met deze persoon
  2. Highlight een onderscheidende professionele eigenschap
  3. Voeg een personal touch toe
  4. Sluit af met een bekrachtiging

4) GA VOOR EEN 500+ NETWERK (…& more)

LinkedIn is een zakelijk netwerk. Je moet dus niet alleen mensen toevoegen die je persoonlijk kent, maar ook openstaan voor andere netwerkers. Werk naar een groter kwalitatief netwerk toe. Doe een korte profiel- en activiteitenscan (klik op “See all activity” onder de intro op de pagina van deze persoon) en detecteer op wat je kan inpikken tijdens het benaderen.

☞ Een kleine interactie kan namelijk leiden naar duurzame professionele relaties en opportuniteiten.

☞ Maak bijvoorbeeld meteen het verschil, door het gericht sturen van een persoonlijk bericht, tijdens of na het linken. Een dankjewel doet al veel.

☞ Stap af van de puur commerciële gedachte. Leer eerst de persoon kennen achter die functietitel.

De echte kracht bevindt zich in het netwerk van jouw professioneel netwerk.

Bij het converseren, liken, delen en reageren kan je namelijk in contact komen met het netwerk van je netwerk. Denk op lange termijn.

 

5) VALUE CONTENT IS KING IN 2018

Een belangrijke aanpassing in 2017 was de shift in het LinkedIn-algoritme om je content te verspreiden. Het algoritme bepaalt wat jij zoal te zien krijgt in je LinkedIn nieuwsoverzicht. Kwalitatieve content zal in 2018 alleen maar belangrijker worden. Consistente posts waarmee je waarde geeft en de mensen echt bereikt, waardoor ze betrokkenheid tonen.

  1. Langere tekstberichten werken. Zorg ervoor dat de eerste twee zinnen boeiend zijn, zodat de lezers op de “meer weergeven” (“…see more”) link klikken om de rest te bekijken. Maak meer gebruik van hashtags Vragen stellen werkt ook wel, maar probeer het dan wel goed te kaderen. Gebruik een passende afbeelding, indien het een meerwaarde is.
  2. Vermijd externe links. Je doel is vaak om verkeer te genereren naar je eigen website, maar posts met externe links presteren nu minder dan posts zonder externe links. LinkedIn heeft graag dat gebruikers zo lang mogelijk op het platform blijven.
  3. Gebruik LinkedIn native video. Eén van mijn LinkedIn-voornemensJe kan je video direct opnemen in de LinkedIn app of een video uploaden uit je gallery. Er bestaan leuke gratis apps om hier laagdrempelig mee aan de slag te gaan. Videoshow voor Android en Clips voor iOS. (Volg Pelpina Trip voor kick-ass videotips) Bovendien kan social video dit jaar het verschil maken in de employer branding-strategie van een bedrijf.
  4. No hard selling! Je netwerk constant ‘spammen’ met je eigen producten of diensten is not the way to go. Deel originele en relevante content (ook via je medewerkers/ambassadeurs) waar je netwerk iets aan heeft. Werk consistent aan je social selling en personal brand.
  5. Deel persoonlijke ervaringen. Be you. Bijdragen die een persoonlijk, menselijk verhaal vertellen zorgen voor meer betrokkenheid dan te zakelijke en commerciële posts. Be you, maar durf af en toe uit je comfortzone te komen. LinkedIn biedt een positieve omgeving hiervoor.

Je wilt opgemerkt worden op LinkedIn? Goed! Zorg dat je zelf eerst de voor jou relevante mensen opmerkt. Toon betrokkenheid. Reageer eens op een post. Stel vragen. Help. Verbind. Verleg af en toe de conversatie van online naar offline en andersom.

 

 

CONCLUSIE

2017 was een goed (groei gebruikers), maar hectisch jaar voor LinkedIn. Ondanks de grote verandering in design en werkomgeving heeft het netwerkplatform zich goed herpakt door meer in te zetten op kwaliteit en open te staan voor feedback van de gebruikers. Bovendien staan er ook voor dit jaar weer nieuwe interessante features in de pijplijn.

Ik kijk ook tevreden terug naar mijn groei binnen en dankzij LinkedIn, met een persoonlijk hoogtepuntje toen ik in oktober effectief op bezoek ging bij LinkedIn HQ in San Francisco. Yes…I am a believer. Ik geloof er absoluut in dat ook in 2018 LinkedIn het verschil kan maken voor bedrijven en professionals in hun online branding-strategie.

Geef LinkedIn, je connecties en je content de aandacht geeft die het verdient. En vergeet vooral niet om authentiek te blijven en fun te hebben tijdens het hele proces.

———————————————————————————————————-

Ken jij nog LinkedIn must-haves die het verschil kunnen maken in 2018? Wil je nog iets toevoegen? Ik verneem het graag.

Vind je deze blogpost van waarde? Like, comment of deel het dan gerust.

Let’s connect!

Erendiz Ates, trainer LinkedIn & online branding

erendiz@az-solutions.be | www. az-solutions.be

Volg mijn nieuwe bedrijfspagina’s:

AZ-Solutions op LinkedIn

AZ-Solutions op Facebook

Mijn eerdere blogposts vind je hier.

Share this page on:Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email