Klaar voor de grote LinkedIn desktop redesign?

LinkedIn blog

De professionele netwerksite LinkedIn heeft aangekondigd dat er een uitgebreide desktop redesign komt. Zo probeert LinkedIn de desktopversie te stroomlijnen met de mobiele applicatie. Het nieuwe design belooft daarnaast gebruiksvriendelijker, overzichtelijker en intelligenter te zijn. Nieuwe features worden geïntroduceerd, terwijl andere dan weer verdwijnen…

Goednieuwsshow?

Eind 2015 had LinkedIn met succes de mobiele app in een nieuw jasje gestoken, in de poging om gebruikers te overtuigen om meer tijd door te brengen op het platform. Een update die bevestigde dat LinkedIn eindelijk werk wil maken van een volledig uitgebouwde mobiele platform. De lancering van de nieuwe desktopversie kon niet lang op zich laten wachten. LinkedIn communiceerde recent nog dat de grote update in de komende maanden zal plaatsvinden.

Of de gebruikers nu even enthousiast gaan zijn, valt nog af te wachten. Van wat ik tot nu toe heb kunnen spotten, ziet de nieuwe versie er veelbelovend uit op het gebied van design en user interface. Design oogt overtuigend beter met een sterkere look & feel, terwijl de gebruiksomgeving is vereenvoudigd. Desktopversie zal na de update inderdaad meer op de mobiele versie lijken. LinkedIn zelf beweert dat ze overbodige features hebben weggewerkt en alleen het essentiële hebben overgehouden.

Change brings opportunity

Opportuniteiten?

Laten we eerst even verder ingaan op de positieve veranderingen voor de gebruikers. LinkedIn maakt eindelijk werk van een betere chatfunctie en synchronisatie met o.a. Microsoft en Google producten (mail, contacts, calendar, etc.). Hierdoor kan je de communicatie en planning met je netwerk nog beter organiseren.

Daarnaast moet je niet meer telkens een reden aangeven waarom je iemand toevoegt. Je krijgt wel de mogelijkheid om te linken met een persoonlijke boodschap. Blijf professioneel op LinkedIn, maak hier gebruik van en personaliseer je verzoek.

Het belang van het hebben van een samenvatting (summary) op LinkedIn wordt extra in de verf gezet door het te implementeren in de headline bovenaan je profielpagina. LinkedIn zal ook “intelligenter” worden, zodat het nog gerichter relevante informatie (o.a. nieuws, cursussen en vacatures) kan afstemmen.

Bedreigingen?

Als trouwe LinkedIn gebruiker hoop ik dat deze aanpassingen nog meer users zal overhalen om hun profiel te optimaliseren, te netwerken en echt actief te zijn op LinkedIn. Wat vervolgens ook een positief effect zal hebben op de professionalisering van het netwerk en het rekruteringslandschap. Dit neemt niet weg dat ik hier en daar nog wat bedenkingen heb.

In mijn blog “Hoe organiseer ik mijn zakelijk netwerk met LinkedIn” bijvoorbeeld benadrukte ik nog de handigheid van de ‘Relationship tool‘. De kans is groot dat dit alleen maar beschikbaar zal zijn in de betalende accounts van LinkedIn (zoals Sales Navigator). Wanneer je LinkedIn Helpcentrum vraagt wat er met deze tool zal gebeuren, krijg je nu volgende feedback.

Daarnaast is de ‘Advanced search mode’ een feature die zal veranderen. Deze zoekfunctie op de desktop zal evolueren in de trend van de zoekfunctie nu reeds beschikbaar op de mobiele app. Dus neem eens een kijkje op die LinkedIn-app en ontdek hoe je daar kan zoeken naar mensen. Op de desktopversie kan je nu nog (binnenkort niet meer) door gebruik te maken van de Booleaanse zoekmethodiek specifiek op zoek gaan naar profielen met behulp van gecombineerde trefwoorden (vb.: Mechanisch tekenaar AND Inventor). Social recruiter Irina Shamaeva heeft hier recent een boeiend artikel over geschreven.

Was het dat? In het artikel van consultingbureau Integrated Alliances gaan ze nog meer in detail. Hou in het achterhoofd dat niet alle aangekondigde veranderingen permanent hoeven te zijn.

Sneak peek

Benieuwd naar de veranderingen? In het kort filmpje is de Sr. Director van LinkedIn Amy Parnell aan het woord en geeft ze je alvast een sneak peek van het nieuwe design. Neem eens een kijkje en oordeel zelf. Klik hier.

 

Neem voor meer details zeker ook een kijkje op de website van topexpert Mark Williams a.k.a. Mr LinkedIn.

Bereid je voor en download je LinkedIn data

Om toch wat voorbereid te zijn, raad ik je aan om je gegevens te downloaden van LinkedIn, just in case. Zo heb je al je waardevolle informatie en kan je het oproepen in een Excel bestand.

Hier zijn de LinkedIn instructies om je data te downloaden of te verplaatsen.

LinkedIn: connecting talent with opportunity at massive scale

Conclusie

LinkedIn kan voor jobseekers, professionals, recruiters en ondernemers een must have zijn. Met deze wijziging mikt LinkedIn ook op het jong opkomend talent en poogt ze een nog grotere plaats in te nemen binnen sales, recruiting en learning. We moeten ook rekening houden met het feit dat LinkedIn tot op heden veel mogelijkheden gratis ter beschikking stelt. Dit freemium model wordt nu herzien en afgestemd op mobiel gebruik. Op deze zet goed zal uitpakken, is nog koffiedik kijken. De invloeden van gigant Microsoft, die LinkedIn heeft gekocht in juni dit jaar, vallen ook nog af te wachten. In mijn ogen biedt deze samensmelting van know how ook kansen voor LinkedIn. De gebruiker moet wel afstappen van het idee dat de betere features gratis aangeboden zullen worden. Ik volg de veranderingen alvast op de voet.

Wat denk jij over de komende veranderingen? Zal dit meer mensen pushen naar de premium accounts? Of wil je graag iets aan deze blog toevoegen? Ik verneem het graag. Zit je met vragen? Contacteer mij!

Erendiz Ates, freelance trainer LinkedIn & online branding

erendiz@az-solutions.be | www. az-solutions.be

Ontdek nog meer blogposts van Erendiz

Volg mijn nieuwe LinkedIn bedrijfspagina en krijg tips & tricks over LinkedIn & online branding.

Share this page on:Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email