Hoe versterk ik mijn personal brand met een gepersonaliseerde LinkedIn URL?

linkedin-business-voor-website

★ Deze blogpost werd in functie van het nieuwe LinkedIn design herwerkt op 5 mei 2017.★ 

URL zeg je? Je kan bij LinkedIn een persoonlijke URL aanmaken. Een URL is het webadres waarmee anderen jouw LinkedIn profiel kunnen opzoeken en bekijken. Hoewel deze optie al langer beschikbaar is, heb ik gemerkt dat veel actieve Linkedin-gebruikers niet weten dat ze dit heel eenvoudig kunnen aanpassen. Had jij dit reeds gedaan? Sterk bezig! Nog niet? Dan zou ik er snel werk van maken, indien je LinkedIn professioneel wil inzetten. Dit is maar een kleine maar toch essentiële stap bij het uitbouwen van je online personal brand.

Wanneer je nog geen aanpassingen hebt doorgevoerd aan je LinkedIn URL wordt er een URL gebruikt die LinkedIn je standaard heeft toegewezen bij het aanmaken van je account. Die URL is onpersoonlijk en ziet er mogelijks als volgt uit: be.linkedin.com/in/kurt-willems-a8a36261. Professioneel? Niet echt…Via een aantal stappen kan je het laatste gedeelte van de standaard LinkedIn URL aanpassen.

Het resultaat ziet er als volgt uit: be.linkedin.com/in/erendizates.

Erendiz Ates is een namencombinatie die niet vaak voorkomt. Een extra troef bij online gebruik. Bij het aanpassen zal je ontdekken of jouw naam nog beschikbaar is. LinkedIn werkt volgens het principe: ‘first come, first served’. Indien de URL reeds ingenomen is, kan je natuurlijk variëren of verder personaliseren met een bedrijfsnaam.

Waarom een eigen URL claimen?

LinkedIn is een social media gigant met een sterke website. Het heeft op zichzelf een hoge Google ranking. Door je URL te personaliseren geniet je mee van deze indexering en klim je, door een gepersonaliseerde LinkedIn URL mee omhoog in de zoekresultaten. Daarnaast heb je nu een professioneel adres dat je kan gebruiken in de optimalisering van je personal brand. Deze URL gaat jouw vindbaarheid verhogen, ook binnen de eigen LinkedIn Search. Belangrijk toch op de dag van vandaag?

Een aangepaste URL bewijst ook dat je actief bezig bent met LinkedIn en het als belangrijk onderdeel ziet van het onderhouden en uitbreiden van je netwerk.

LinkedIn focust zich steeds meer en meer op rekrutering en jobmatching. In sommige vacatures wordt ook gevraagd naar de URL van je LinkedIn-profiel. Zorg dus dat je hier op voorbereid bent.

Claim je LinkedIn URL

  1. Ga naar je eigen profielpagina
  2. Rechts van je introductie vind je de knop ‘Edit your public profile’
  3. Je komt nu in het venster om je openbaar profiel aan te passen. Klik rechts in het onderdeel URL van je openbare profiel op het pictogram ‘Bewerken’ naast je URL.
  4. Voer het laatste gedeelte van het aangepaste URL in.
  5. Klik op Opslaan.

Bepaal zelf hoe je gevonden wil worden: je openbare profiel

Goed! Je hebt je persoonlijke URL geclaimd. Google plaatst je meteen bovenaan wanneer ze je naam opzoeken. Wat je zeker ook moet doen, is je openbaar profiel aanpassen. Welke informatie uit je LinkedIn profiel mogen niet LinkedIn leden via Google terugvinden. Zet je profiel publiek en vink de onderdelen aan die je wil tonen. Dit kan je aanpassen onder de sectie waar je zojuist je eigen URL hebt aangemaakt.

LinkedIn URL geclaimd! En wat nu?

1. Implementeer je LinkedIn URL in je e-mail handtekening

Neem LinkedIn mee in je communicatie vanaf het eerste contact met je netwerk. Zorg dat je makkelijk te volgen bent.

Wanneer je een vaste e-mailafsluiting gebruikt, dan kan je deze ondertekening aanvullen met een link naar je LinkedIn profiel. Voeg een LinkedIn icoontje toe met een hyperlink naar je persoonlijke URL.

2. Plaats je LinkedIn URL op je naamkaartje

De meeste visitekaartjes bevatten een website en een e-mailadres. Je LinkedIn URL kan hier een perfecte aanvulling op zijn.

3. Vermeld je LinkedIn URL op andere sociale media platformen

Ben je actief op andere social media zoals Facebook en Twitter? Voeg je LinkedIn URL toe aan je bio.

4. Zorg dat je vanuit je website/blog gemakkelijk kan navigeren naar je LinkedIn profiel/bedrijfspagina

Een van de belangrijke aspecten van een sterke online personal brand is consistentie. Je kan onder andere via LinkedIn een LinkedIn badge maken en implementeren in je website. Een view-, follow- of sharebutton kan ook een meerwaarde zijn. De LinkedIn social features toevoegen aan je website en blog is een goede manier om zowel je employer branding als je zakelijk netwerk uit te bouwen. LinkedIn is namelijk een nog krachtiger tool dan Facebook en Twitter (Bron: Hubspot 2015) om effectief leads te genereren.

5. Vermeld je LinkedIn URL in je CV en portfolio

Sta je open voor een nieuwe job? Het is een goed idee om je URL ook in je CV te vernoemen. Zo kunnen potentiële werkgevers, in een oogopslag, via LinkedIn meer te weten komen over je skills en kwalificaties.

Wil je graag iets aan deze blog toevoegen? Ik verneem het graag. Zit je met vragen? Contacteer mij!

Erendiz Ates, freelance trainer LinkedIn & online branding

erendiz@az-solutions.be | www. az-solutions.be

Ontdek nog meer blogposts van Erendiz

Volg mijn nieuwe LinkedIn bedrijfspagina en krijg tips & tricks over LinkedIn & online branding.

Share this page on:Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email