11 tips om een job te vinden via LinkedIn

Wil jij ook een optimaal LinkedIn profiel? Op zoek naar een nieuwe job? LinkedIn kan een essentieel instrument zijn tijdens het zoeken naar werk en om je te profileren als professional. Je kan op een efficiënte manier netwerken met relevante collega’s, klanten, partners en mogelijke werkgevers.

Daarnaast kan LinkedIn ook dienen als passieve jobmagneet, aangezien recruiters en HR medewerkers dit kanaal steeds meer en meer gebruiken om de geschikte kandidaten te vinden.

Met deze 11 eenvoudige tips haal je meer uit LinkedIn tijdens je zoektocht naar de gewenste job.

1. Aandacht voor de eerste indruk

Profielen met een optimale foto en headline krijgen tot 14x meer profile views. Kies voor een professionele headshotfoto en een omslagfoto wat meer zegt over jou en je expertise/branche.

Geef in je headline vervolgens duidelijk aan welke job je wilt uitoefenen als werkzoekende. De meeste werkzoekenden schrijven:“Werkzoekend bij VDAB” of gewoon “werkzoekend”. Wat ook populair is: “Op zoek naar een nieuwe uitdaging”Je merkt zelf wel dat dit niet duidelijk is voor je connecties. Welke job zoek je? Waar ligt je expertise?

“Op zoek naar een job als mechanisch tekenaar ♦ AutoCAD 3D ♦ Inventor ♦ machinebouw”

of

“Student Communicatiemanagement @PXL op zoek naar een stageplaats • Social media enthousiast • Storytelling”

Heb je al een job? Zorg ook dan dat je meer vermeld als alleen je functie. Er is namelijk ruimte in je headline om ook trefwoorden toe te voegen die je functietitel en je expertises versterken.

“Oprichter bij Performance Builds | automatisatie ● PLC Siemens S7 ● HMI ● programmeur ● computers ● Freelance ●”

2. Een Top of Mind LinkedIn samenvatting

Profielen met een sterke samenvatting krijgen tot 10x meer profile views. Dus zorg ervoor dat je op een overtuigende manier aangeeft wat jij voor iemand kunt betekenen. Werk een korte elevator-pitch uit en schrijf vanuit 1ste persoon. Presenteer jezelf in max. één minuut leestijd.

  • Passies/personal branding: functie en expertise. Wie ben je? Wat kan jij voor iemand betekenen? Bewijs ook subtiel de zaken die je beweert.
  • Corporate/employer branding: Wat kan jouw bedrijf voor iemand betekenen?
  • Call to action: oproepen tot actie. Vermeld je contactgegevens.

3. Highlight your skills

Kies 5 tot 10 skills (hard skills en soft skills) zodat werkgevers kunnen zien waar je sterk in bent. Zo geef je je connecties de mogelijkheid om deze skills te onderschrijven. Werk proactief en onderschrijf zelf eerst connecties oprecht.

4. Rich media

Voeg je werkervaringen en projecten toe met een duidelijke omschrijving. Implementeer websites die je werk tonen. Je kan de site van je werkgever tonen of je eigen website indien je eentje hebt. Daarnaast is rich media ook aangeraden: presentaties (Slideshare, Prezi, Powerpoint), foto’s, portfolio…Don’t just say it, display it! Voeg ook rich media toe aan je samenvatting!

5. Personaliseer je URL & zoekmachineoptimalisatie

Als je de URL op je LinkedIn profiel verkort en personaliseert kun je deze gebruiken op je visitekaartje, mail, cv of op je website. Daarnaast kunnen ze je online sneller vinden en oogt het nu éénmaal professioneler.

Als je op een website komt door een zoekopdracht in Google, dan kom je daar niet per ongeluk terecht. De teksten zijn zo geschreven dat ze weten dat jij op hun site terecht komt als je op bepaalde woorden zoekt. Dit geldt ook voor LinkedIn. Wil je mensen naar je profiel toetrekken, dan moet je goed nadenken over je teksten, keywords en termen die je vaker laat terugkomen. Eigen URL was al één van de eerste stappen. Pas ook je openbaar profiel aan om aan te geven welk deel van je LinkedIn profiel zichtbaar is als ze je googelen.

Deze URL kan je vervolgens inzetten op andere kanalen. Hoe je dit best doet kan je terugvinden in de blogpost “Hoe versterk ik mijn personal brand met een gepersonaliseerde LinkedIn URL?”

6. Volg, volg & volg!

Volg relevante influencials, bedrijven en groepen. Waar haal jij je inspiratie en wat vind jij interessant om te delen? Zo krijgen mensen een duidelijker professioneel beeld van jou en blijf je top of mind. Neem een kijkje bij bestaande connecties wat zij volgen.

  1. Ga naar de LinkedIn bedrijfspagina van het bedrijf waar je je wil aanbieden
  2. Volg dit bedrijf en de updates
  3. Ontdek welke vacatures vacant zijn
  4. Ontdek wie in dit bedrijf werkt en of je gemeenschappelijke connecties hebt die je kan introduceren bij de juiste personen.
  5. Bezoek het profiel van deze persoon en bekijk ook gericht de recente activiteiten van zaakvoerders, recruiters, HR managers, medewerkers…Hier kan je vaak relevante info, vacatures en jobvermeldingen terugvinden.

7. Netwerk gericht en gebruik je netwerk!

Nu dat we een vollediger profiel hebben (All-Star) sta je sterker in je schoenen om te connecteren. Werk naar een groter kwalitatief netwerk toe. Kijk wie een meerwaarde kan betekenen voor jou en voor wie jij een verrijking kan zijn. Denk op lange termijn. Voeg deze connecties toe met een persoonlijke boodschap. Leg de link met waarom je ze toevoegt. What’s in it for them?

Wanneer je netwerk sterker is, kan je via deze connecties in contact komen met het beoogde doelpubliek waarvan jij denkt dat je job mogelijkheden kunt krijgen.

De echte kracht bevindt zich in het netwerk van jouw professioneel netwerk.

8. Wees niet bescheiden en vraag om die aanbevelingen

Zorg voor minimum 3 aanbevelingen van relevante professionele contacten. Durf gericht deze professionals aan te spreken om je aan te bevelen. Dit kan je vorige baas zijn, je collega of een professionele klant/partner. Indien gewenst kan je zelfs je connectie inhoudelijk ook op de juiste weg helpen door aan te geven op welke punten ze je moeten aanbevelen.

  • Ga naar het profiel van deze persoon
  • Klik op de drie puntjes naast de profielfoto
  • Kies voor ‘Vraag een aanbeveling’.
  • De ontvanger krijgt vervolgens een bericht met een link in, waardoor de aanbeveling gegeven kan worden.

9. Wees actief

Post minimaal één keer per week expertise gerelateerde content (public) en ga de interactie aan met connecties. Bereik van een LinkedIn post is gemiddeld 7-9% van je connecties! Dus voor meer bereik, zorg je dat je nog actiever bent. Reageer op interessante posts en like ze. Zorg dat je opgemerkt word. 15 minuten per dag kan al een groot verschil maken.

10. Geef aan dat je open staat voor een nieuwe job

Ga naar je instellingen en bevestig dat je benadert wil worden. Verduidelijk ook even voor welke jobs, in welke regio en voeg een kleine beschrijving toe.

11. Zoek actief naar vacatures op LinkedIn en sla je zoekopdrachten op

Geef gerichte zoekcriteria in tijdens de zoektocht naar vacatures. Wanneer je dit hebt gedaan, zorg dat je je zoekopdracht opslaat. Op deze manier krijg je een melding/mail wanneer er nieuwe vacatures voldoen aan je opgeslagen zoekopdracht.

Dit zijn al 11 essentiële tips die je als job seeker een stapje dichter bij je ideale job kunnen brengen of je sterk top of mind houden bij je doelgroep. Hebben deze tips je geholpen ? Of wil je er graag iets aan toevoegen? Ik verneem het graag. Meer gerichte informatie nodig? Contacteer mij!

Veel succes!

Erendiz Ates, freelance trainer LinkedIn & online branding

erendiz@az-solutions.be | www. az-solutions.be

Volg mijn nieuwe LinkedIn bedrijfspagina en krijg tips & tricks over LinkedIn & online branding.

AZ-Solutions [Infographic] 10 tips om een job te vinden via LinkedIn

AZ-Solutions [Infographic] 10 tips om een job te vinden via LinkedIn

Share this page on:Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *